Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Vaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

"Ei kai se vain ole 737 MAX?"

Juuri nyt ei olisi järin mukavaa olla töissä Norwegianin konserniviestinnässä. On poikkeuksellista, että matkustajat osoittavat suurta kiinnostusta lennollaan käytettävään konetyyppiin, mutta samalla mahtaa olla kiusallista vastata kysymyksiin, jotka ovat yleistä muotoa "Ei kai se vain ole Boeing 737 MAX 8?" Voi se olla. Kuten Norwegian Twitter-tilillään on toistuvasti joutunut kertomaan, yhtiö jatkaa konetyypin käyttöä - samalla kun se kommunikoi aktiivisesti konevalmistajan ja viranomaisten kanssa, sillä "Hos Norwegian er sikkerheten alltid førsteprioritet". Osittain matkustajien huolta voi pitää yliampuvana; esimerkkinä tästä on henkilö, joka tiedusteli norjalaisilta, onko juuri 737 MAX Lontoon Gatwickin ja Ibizan välisellä lennolla toukokuun 11. päivänä käytettävä konetyyppi. Toisaalta on helppoa kuvitella, että myös Boeingin pääkonttorissa pukkaa tällä hetkellä kylmää hikeä. Eikä ole lupaavaa sekään, että useampi lentoyhtiö on keskeyttänyt koneella lentämisen, olkoonkin että kiinalaisten päätöksessä on helppo nähdä hieman muutakin kuin vilpitön huoli kansalaisten turvallisuudesta. 737 MAX lensi ensimmäisen kaupallisen lentonsa toukokuussa 2017. Tähän mennessä koneita on toimitettu 350 kappaletta, joista kaksi on tuhoutunut onnettomuuksissa. Siitä voi yrittää arvioida todennäköisyyttä osua juuri turmalennoille. Riskin arviointia vaikeuttaa, että emme tiedä oikeastaan mitään Ethiopianin eilisen turman syistä tai sen mahdollisista yhteyksistä Lion Airin lokakuiseen onnettomuuteen. Indonesian turman tutkinta ei ole sekään vielä päättynyt. Kun loppuraportti aikanaan valmistuu, se ottaa toivottavasti kantaa myös onnettomuuslennon ohjaamoyhteistyöhön. Tähän mennessä julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan jo onnettomuuslentoa edeltävällä lennolla koneella oli teknisiä ongelmia, jotka miehistö kuitenkin kykeni ratkaisemaan. Toistaiseksi emme tiedä, miksi seuraava lento päättyi tuhoisammin. Jo väliraportin yhteydessä onnettomuustutkijat painottivat, että onnettomuuskoneen ei olisi teknisten ongelmiensa vuoksi pitänyt edes lähteä lennolle, mikä puolestaan herättää kysymyksiä Lion Airin turvallisuuskulttuurista. Toki tämäkin on silkkaa arvuuttelua, mutta se sisältää yhden keskeisen huomion: lento-onnettomuudet ovat tyypillisesti monimutkaisia teknisten, psykologisten sekä organisationaalisten tekijöiden syy-seurausketjuja ja se, että turmia tapahtuu, tarkoittaa että aika monen asian on pitänyt mennä pieleen. Tuoreimpien tietojen mukaan etiopialaiskoneen molemmat mustat laatikot on löydetty. Toistaiseksi ei ole tiedossa, pystytäänkö niiden sisältämiä tietoja lukemaan, mutta vastaavat laitteet ovat aiemminkin selvinneet melkoisen rajuista törmäyksistä.