Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Vaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Merenkulkualan työriita odottaa yhä ratkaisua – jos sopua ei synny, lakko alkaa ensi lauantaina

Valtakunnanneuvottelijan toimistolla on viikonloppuna soviteltu jo kolmatta merenkulkualan työehtosopimuskiistaa parin kuukauden sisällä. Sunnuntaina iltapäivällä sovittelija Jukka Ahtelan johdolla alkoivat jälleen Suomen Varustamot ry:n ja Suomen Laivanpäällystöliiton välisen työriidan sovitteleminen. Nyt kyse on ulkomaanliikenteen kansipäällystöä ja laivasairaanhoitajia sekä ulkomaanliikenteen pientonniston kansipäällystöä koskevista työehtosopimuksista. Laivanpäällystöliitto jätti kuun alussa sopimusten soveltamispiiriin kuuluvien alusten kansipäällystöä ja sairaanhoitajia koskevasta työnseisauksesta, kun neuvottelut eivät olleet siihen mennessä tuoneet tulosta. Laivanpäällystöliiton mielenilmaus alkaa lauantaina 16. maaliskuuta aamukuudelta, ellei asiassa sitä ennen päästä sopuun. Lakko yksittäisellä aluksella alkaa, kun se saapuu satamaan tai ankkuripaikalle. Lakkovaroitus ei koske jäänmurtajia, joiden työehtosopimus on voimassa vuoteen 2021 saakka. Kahdesta merenkulkualan työehtosopimuksesta sopu Helmi-maaliskuun aikana on päästy yhteisymmärrykseen kahdessa muussa merenkulkualan työkiistassa. Maanantaina Varustamot ja Konepäällystöliitto pääsivät sopuun ulkomaanliikenteen matkustaja-aluksissa ja kauppa-aluksissa sekä jäänmurtajilla työskentelevän konepäällystön työehtosopimuksista. Helmikuun lopulla Varustamot ja Arctia Oy sekä Merimies-Unioni sopivat puolestaan ulkomaanliikenteessä ja jäänmurtajilla työskentelevien työehtosopimuksista. Merenkulkualan päällystöä edustava Suomen Laivanpäällystöliitto on vuonna 1905 perustettu ammattiliitto, joka kuuluu Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:hon. Suomen Varustamot on perustettu vuonna 1917, ja sen edunvalvonnan piirissä on yhteensä 26 varustamoa ja 111 alusta ulkomaanliikenteessä.