Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

40 miljoonan euron tukikohta nousee Hervantaan – Raitiovaunujen kotipesä vetää sisäänsä kerrallaan 26 kappaletta 37-metrisiä ratikoita

Tampereen raitiovaunujen varikkoa rakennetaan parhaillaan Hervantaan Hermiankadun päähän, lähelle Ruskon teollisuusaluetta. Alkuvuoden aikana on tehty varikkorakennusten lattiavaluja ja asennettu suuret taiteovet, joista raitiovaunut halliin ja sieltä ulos aikanaan kulkevat. Varikko on suunniteltu raitiotien keskusta–Hervanta–Tays -osan ja keskusta–Lentävänniemi -osan liikenteen tarpeisiin. Varikon alueelle tulee kaikkiaan noin kolme kilometriä sähköistettyä raitiotieraidetta. Vaunujen säilytyshalliin mahtuu joko 26 kappaletta 37-metrisiä tai 18 kappaletta 47-metrisiä raitiovaunuja. Hallin sisällä on kaikkiaan kuusi läpiajettavaa raidetta ja yksi raide on lähes kokonaisuudessaan varattu rata-infrastruktuurin kunnossapitokalustolle. Lue myös: Osuvatko polvet yhteen, voisiko se olla sininen? Sadat halusivat nähdä Tampereen ratikan mallikappaleen – "Tosi suomalainen ratkaisu, eikä kovin tehokasta tilankäyttöä" Vaunujen säilytyshalliin asennetaan raitiotiekiskoja yhteensä 1,2 kilometriä. Hallin kiskoasennukset valmistuvat kevään aikana. Myöhemmin tänä vuonna kiskoja asennetaan myös korjaamohalliin ja piha-alueelle. Yhteensä varikon rakennuksiin asennetaan kiskoja 1,6 kilometriä. Varikkorakennukset valmistuvat vuoden 2019 aikana, jonka jälkeen rakennetaan raitiotietekniikkaa ja tehdään viimeistelytöitä rakennusten sisällä. Lue myös: Katso kuvat ja video: Tampereen ratikan tarkka mallikappale tuli Tampere-taloon – tältä se näyttää Varikko valmistuu vuonna 2020 Varikolla hoidetaan myös raitioliikenteen valvonta ja kunnossapidon ohjaus. Varikosta tulee työpaikka ja ympärivuorokautinen tukikohta vaunujen ja rata-infrastruktuurin kunnossapidolle, Tampereen Raitiotie Oy:n henkilöstölle sekä vaunuoperaattorin kuljettajille ja valvomohenkilöstölle. Varikko piha-alueineen valmistuu vuonna 2020 koeliikenteen alkuun. Raitiotieallianssin mukaan työt etenevät aikataulussa. Varikon kustannusarvio on noin 40 miljoonaa euroa.