Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Koulun joulujuhlista kantelu myös Nokialla – Aluehallintovirasto tukisti Kankaantaan koulua, jonka oppilaista osa pelasi kirkon aikana laivanupotusta

Kangasalan Ruutanan koulun joulujuhlasta aluehallintovirastoon kantelun tehnyt Uskonnottomat Suomessa ry on aiemmin kannellut myös Nokialla sijaitsevan Kankaantaan koulun toiminnasta. Aluehallintovirasto antoi tammikuun lopussa päätöksensä asiasta. Viraston mukaan koulussa on menetelty virheellisesti uskonnollisia tilaisuuksia järjestettäessä. Kyseessä on ala-asteen koulu. Kirkko vai askartelua? Kantelun mukaan elokuussa 2017 vanhempainillassa kerrottiin koulutyön päättyvän joulukuussa joulukirkkoon. Rehtorilta kysyttiin tuolloin myös vaihtoehtoisesta ohjelmasta joulukirkon ajaksi. Rehtori ilmoitti vaihtoehtoisen ohjelman olemassaolosta vasta 13.12. Kantelun mukaan vanhemmilta ei kysytty, kumpaan tilaisuuteen lapsi osallistuu eikä vaihtoehtoisen ohjelman sisällöstä kerrottu. Joulukirkon aikana kirkkoon kuulumattomat oppilaat viettivät aikaa koululla askartelemalla ja pelaamalla laivanupotusta. Kankaantaan koulun rehtori Jari Vänskän kanteluun antaman vastauksen mukaan oppilaiden huoltajilta kysytään lukuvuoden aluksi, saako oppilas osallistua uskonnollisiin tilaisuuksiin. Tämän vuoksi vanhemmilta ei erikseen kysytty oppilaan osallistumisesta yksittäisiin tilaisuuksiin. –Vaihtoehtoista toimintaa joulukirkkoon osallistumattomille on järjestetty. Tässä tapauksessa se oli käsityötaitojen kehittymistä tukevaa, eli askartelua, ja suomen kielen taitojen ja sosiaalisten taitojen kehittymistä tukevaa [toimintaa], eli erilaisten pelien pelaamista, Vänskä toteaa. Vänskän mukaan vaihtoehtoisten tilaisuuksien sisältöä ei ole tarkasti määritelty. –Toiminta suunnitellaan jonkin oppiaineen sisältöjen ympärille, kuten tässä kantelussa mainittujen käsityön/kädentaitojen ja suomen kielen sisältöihin. Toiminnan sisältö voi olla siis hyvin monimuotoista riippuen ohjaavien opettajien ja opetusryhmän omasta mielenkiinnosta. Yhteinen juhla Aluehallintovirasto viittaa päätöksessään opetushallituksen ohjeeseen, jonka mukaan suomalaisen koulun perinteiset juhlat ovat sellaista koulun toimintaa, joihin oppilaiden on osallistuttava. Viraston mukaan joulujuhlan sisältö tulisi suunnitella niin, että kaikki oppilaat voivat yhdenvertaisesti osallistua tilaisuuteen vakaumuksestaan riippumatta. Joulujuhlan tulisi olla kaikille oppilaille yhteinen opetukseen kuuluva juhla. Jos joulujuhlan lisäksi kouluaikana halutaan järjestää joulukirkko, sen ajaksi on järjestettävä vaihtoehtoinen tilaisuus, joka vastaa sisällöltään mahdollisimman paljon toimintaa, jonka sijasta tilaisuus järjestetään. Viraston mukaan koulu on kuitenkin toiminut asianmukaisesti tiedustellessaan huoltajilta lukuvuoden alussa, saako oppilas osallistua uskonnollisiin tilaisuuksiin. Harjoittelua Uskonnottomat Suomessa ry:n tekemä kantelu koskee koulun toimintaa myös päivänavausten sekä joulujuhlaesityksen harjoittelemisen yhteydessä. Kankaantaan koulussa käy Nokian seurakunnan työntekijä pitämässä aamunavauksen noin kerran kuukaudessa. Aiemmin aamunavaus on pidetty keskusradion kautta, jolloin ne oppilaat, jotka eivät saa kuunnella seurakunnan aamunavausta, ovat poistuneet koulun käytävään tai toiseen luokkaan. Nykyään koulussa toimitaan rehtorin mukaan niin, että seurakunnan aamunavaus pidetään koulun salissa, ja samaan aikaan luokkatilassa pidetään aamunavaus ilman uskonnollista sisältöä. Aluehallintoviraston mukaan nykyinen menettely on lainmukainen. Joulujuhlaa harjoiteltaessa koulun toisen luokan oppilaat ovat harjoitelleet koulun juhlasalissa virttä Pieni liekki . Uskontokuntaan kuulumattomat oppilaat ovat samaan aikaan olleet paikalla juhlasalissa. Aluehallintoviraston mukaan asiassa on menetelty lainmukaisesti, sillä yhden virren lauluharjoitusten ei voida katsoa olevan uskonnollinen tilaisuus. Lisäksi vaihtoehtoisen toiminnan järjestäminen samassa salissa on perusteltua, sillä oppilaiden tarpeettoman erottelun välttäminen tulee oppilaiden keskinäistä yhteisöllisyyttä.