Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Kaikki vammaiset eivät ole kelvanneet takseille kyytiin eikä yöaikaan ole ollut autoja saatavilla

Maaliskuussa vietetään kahta tasa-arvoon ja ihmisoikeuksiin liittyvää merkkipäivää: kansainvälistä naisten päivää ja Minna Canthin tasa-arvon päivää. Päivän puheenaiheita molempina päivinä ovat perinteisesti naisten tasa-arvo työelämässä, tuloerot, seksuaalinen häirintä sekä väkivalta perheissä. Tasa-arvoa horjuttavia epäkohtia on nostettava esiin joka ikinen päivä. Tasa-arvo ei toteudu läheskään kaikilla elämänalueilla. Esimerkiksi vammaisten kuljetuspalveluissa on tällä hetkellä äärettömän suuria ongelmia. Epätasa-arvoa koetaan myös pitkäaikaissairaiden lääke- ja hoitokustannusten rankassa nousussa ja monessa muussa arjen sujuvuutta heikentävässä asiassa. Tampereen valtuustosali täyttyi 5. maaliskuuta ääriään myöten täyteen, kun aiheena olivat vammaisten taksikuljetuksissa ilmenneet kohtuuttomat vaikeudet. Kysymykseen ”Kenen vastuulla on, että vaikeavammainen pystyy liikkumaan?” pyrittiin löytämään vastauksia. Vammaispalvelulain mukaan vastuu on kaupungilla. Ongelmaa voidaan käsitellä kolmesta näkökulmasta: vammaisten oikeuksien ja järjestäjän eli kaupungin sekä taksimarkkinoiden taholta. Paneeliin osallistui kaksi kokemusasiantuntijaa, kaupungin vammaispalvelujen edustaja, Tuomi-Logistiikan edustaja ja taksiyrittäjä. Ongelmat alkoivat viime kesänä, kun uusi liikennepalvelulaki astui 1.7.2018 voimaan ja ”sössi liikenteen”. Taksin käyttäjät toivat konkreettisesti esille millaisiin tilanteisiin eri vammaryhmiä edustavat ihmiset ovat joutuneet. Yhteistä kaikille auton tilaajille on tilauksen epäluotettavuus ja pitkät odotusajat, epäkohteliasta käytöstäkin on kohdattu. Paljon ylistetty valinnanvapaus ei koske asiakkaita, vaan tässä tapauksessa taksiautoilijoita. Nykyisin he voivat itse päättää työvuoroistaan ja siitä kenet ottaa kyytiin. Kaikki eivät ole kelvanneet ja yöaikaan ei ole autoja saatavilla. Sitten on vielä kolmenlaisia takseja, on sote-takseja, kelatakseja ja itsemaksavien takseja. Loppukeväästä Tuomi-Logistiikka on järjestämässä uuden kilpailutuksen ja luvassa on lisää kalustoa. Kilpailutus on suoritettava huolella niin, että tarjoajat todella sitoutetaan tehtäväänsä. Myös sanktioiden määrääminen olisi paikallaan. Ehdoton edellytys on, että yhtiö käy säännöllistä vuoropuhelua kuljettajien kanssa. Helmikuussa on kuulemma vain yksi promille tilauksista jäänyt ilman autoa. Tätä väitettä yleisö ei nielaissut. Mittaluokaltaan ongelma on niin valtava ja ihmisarvoa loukkaava, että korjausliike on pikaisesti tehtävä. Asiantuntijoiden mukaan liikenneministeriö on pessyt kätensä, mihin siis seuraavaksi otetaan yhteyttä - lainsäätäjiinkö?