Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Vaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Mikä logiikka on ratikkasillan nimessä? Tien ylittävä silta on Rosenlewin alikulkusilta: "Nämä ovat tulkinta-asioita"

Tampereen ratikan vuoksi rakennetaan kolme uutta siltaa välille Sepänkatu Paasikiventie. Yksi rakennettavista silloista ylittää Paasikiventien ja Rantatien. Sillan nimi on kuitenkin arkijärjen vastaisesti Rosenlewin alikulkusilta. Silta ylittää Paasikiventien, miksi ihmeessä sen nimi on alikulkusilta, raitiotien kehitysohjelman projektijohtaja Ville Mikael Tuominen ? –Nämä ovat tulkinta-asioita. Kun puhutaan alikulku- tai ylikulkukäytävistä, niin sen alta tai päältä menee kevytliikenne. Alikulkusiltaa katsotaan raitiotien näkökulmasta. Sen alla kulkee valtatie. Nimi on kieltämättä vähän omituinen. Raitiotiehän kulkee väylän ylitse, eikö näkökulma ole valtatien, joka alittaa sillan. –Silta on nimetty raitiotien näkökulmasta, ja sillan alla tapahtuva asia on valtatie. Ammattitermit ovat joskus suurelle yleisölle outoja. Kuka nimestä on päättänyt? –Siltasuunnittelija on päättänyt siitä, onkos silta alikulku- vai ylikulkusilta, Tuominen sanoo. –Rosenlew-nimestä lausunnon on antanut kadunnimitoimikunta. Kun katusuunnitelmat hyväksytään, hyväksytään myös nimet. Niistä ei tehdä erillisiä viranhaltijapäätöksiä, kertoo kaupunkiympäristön palvelualueen johtaja Mikko Nurminen . Eikö pelkkä silta olisi riittänyt? Ammattitermistö on tällaista. Mutta se antaa esimerkiksi erilaisissa tietokannoissa siltasuunnittelijoille ja ylläpitäjille tietoa siitä, mitä sillalla tapahtuu. Mistä Rosenlew tulee nimeen? –Santalahdessa on ollut Rosenlewin rakennuksia, nimellä on historiallinen peruste. Raitiotien kakkosvaihe Raitiotien kakkosvaihe tarkoittaa Pyynikintorin ja Lentävänniemen välistä osuutta. Kakkosvaiheen suunnittelusta päätettiin joulukuussa 2017. Tavoite on, että ratikan kakkosvaiheen rakentamisesta päätetään viimeistään lokakuussa 2020. Rakentaminen alkaisi tällöin 2021 ja liikenne 2024. Ratikan kakkosvaiheen ensimmäiset katusuunnitelmat hyväksyttiin tiistaina, sillä ehdolla, että päätös ratikan rakentamisesta tehdään ja tarvittavat asemakaavat hyväksytään. Ykkösvaihe Parhaillaan rakennetaan ratikan ykkösvaihetta Hervannasta Pyynikintorille, ja Taysiin. Myös varikkoalue Ruskoon on rakenteilla. Suunnitelmien mukaan ratikka alkaa liikennöidä 9.8.2021. Sitä ennen on koeliikennettä.