Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Vaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tampereen hammashoidon laiton tila ohi, kun jono saatiin lyhenemään neljään kuukauteen: "Patoutunutta kysyntää on edelleen paljon, joten tilanne ei hetkessä helpota"

Tampereen kaupunki on tehnyt tosissaan töitä hammashoidon jonojen purkamiseksi. –Jonoja on aktiivisesti purettu. Jonotilanne on saatu hoitotakuun mukaiseksi helmikuun aikana. Yli puoli vuotta jonottaneita ei ole enää jonossa, suun hoitotyön päällikkö Anne-Mari Aaltonen kertoo. Jonossa on tällä hetkellä noin 2 500 asiakasta, kun vielä tammikuussa jonottajia oli yli 4 000. Jononpurkuun on ostettu vuokratyövoimaa Terveystalosta. Tammelan hammashoitolassa on tammikuun puolivälistä lähtien työskennellyt 2–3 hammaslääkärin ja hammashoitajan työparia, jotka ovat ottaneet potilaita vastaan arki-iltaisin ja viikonloppuisin. Jonoa puretaan arkisin kello 16–20.30 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin kello 9–17. Lielahden hammashoitolassa on joulukuusta alkaen kokeiltu lohkeamaklinikkaa. Klinikka palvelee asiakkaita, joilla on hampaassa lohkeama, mutta ei särkyä. Käynnillä hoidetaan yhden hampaan lohkeama. Neljän kuukauden jono Terveydenhuoltolain mukaan hammaslääkäriin on päästävä viimeistään kuudessa kuukaudessa hoidon tarpeen arvioinnista. Tampereella jonotusaika on nyt 125 päivää eli noin neljä kuukautta. Nettiajanvarauksesta saa ajan suuhygienistille hoidontarpeen arviointiin puolen vuoden kuluessa – ainakin, jos on valmis menemään mihin tahansa hammashoitolaan. Aikaa ei kuitenkaan pääse varaamaan, jos edellisestä hoidontarpeen arvioinnista on kulunut vähemmän kuin 30 kuukautta eli 2,5 vuotta. Yleinen suositus on, että hammastarkastuksessa käytäisiin 1–2 vuoden välein. –Aikarajausta on pidennetty kuudella kuukaudella. Kyse on suuhygienistin hoidontarpeen arviosta ja ennaltaehkäisevästä hoidosta. Jos on kiireellistä hoidon tarvetta, kuten särkyä tai lohkeama, ajan saa Aaltosen mukaan nopeasti. –Silloin kannattaa soittaa heti aamulla puhelinpalveluun. Puhelinpalvelua tehostettu Ajanvarauksen puhelinpalvelua on tehostettu ottamalla käyttöön takaisinsoittojärjestelmä, joka toimii maanantaista perjantaihin kello 10–14. Tänä vuonna puhelinpalveluun palkataan myös kaksi työntekijää lisää nykyisten keskimäärin kahdeksan työntekijän lisäksi. –Ajanvarauksen vastausprosentti oli helmikuun lopussa 60. Tavoitteena on edelleen nostaa se yli 80 prosenttiin. Tesoman hammashoitolassa on otettu käyttöön suora ajanvarausnumero, joka palvelee lännen alueen aikuisia asiakkaita. Lasten ja nuorten ajanvaraus toimii edelleen keskitetyn ajanvarauksen kautta. Kaupunkia ojennettiin Aluehallintovirasto (avi) puuttui Tampereen hammashoidon ongelmiin viime syksynä. Kiireetön hoitoon pääsy ei toteutunut hoitotakuusäännösten mukaisesti. Ongelmia oli myös ajanvarauksessa ja yhteyden saamisessa hammashoitolaan. Kaupungin piti korjata asiat helmikuun loppuun mennessä. Hoitotakuussa pysymiseen on kuluvan vuoden talousarviossa varattu miljoona euroa, lisäksi saatiin 0,5 miljoonaa terveysasemilla tapahtuvaan vastaanottotoiminnan resurssin lisäämiseen. –Patoutunutta kysyntää on edelleen paljon, joten tilanne ei hetkessä helpota. Kaupungin palveluiden kysyntä on kasvanut, koska Kela leikkasi yksityisen hammashoidon korvauksia vuonna 2016. Kela-korvaus on enää vain 15 prosenttia suuhygienistin ja hammaslääkärin taksasta, kun se korkeimmillaan oli 37 prosenttia. Myös Tampereen voimakas väestönkasvu lisää jonottajien määrää.