Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Vaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Sote-muistio julki: Tässä johtopäätökset kokonaisuudessaan – ”On tehtävä kaikki muutokset”

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta (sote-valiokunta) julkisti tiistaina aamulla taustamuistion , jossa perustuslakivaliokunta antaa sille ohjeet siitä, miten sote-uudistuksen muutostarpeita on käsiteltävä valiokunnassa. Ohjeistus on jyrkkäsanainen, eikä jätä juuri tulkinnoille sijaa. Sen sanamuodoista paistaa ärtymys siitä, että perustuslakivaliokunta pelkää sosiaali- ja terveysvaliokunnan sivuuttavan perustuslain vaatimukset. Muistion ovat asemansa puolesta jättäneet perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Annika Lapintie ja valiokuntaneuvos Matti Marttunen . –Perustuslakivaliokunnan lausunnot ovat asioiden eduskuntakäsittelyssä erityisasemassa. Muiden valiokuntien ja täysistunnon tulee ottaa perustuslakivaliokunnan valtiosääntöoikeudelliset huomautukset asianmukaisesti huomioon, muistion johdanto-osuudessa kirjoitetaan. Sote-valiokuntaa huomautetaan siitä, että ”ääritapauksessa valiokunnan lausunnossa esitettyjen perustuslakiin tukeutuvien, muidenkin kuin ponsiosasta ilmenevien säätämisjärjestykseen vaikuttavien huomioiden sivuuttaminen on voinut johtaa siihen, että valiokunnan ongelmalliseksi toteamaa säännöstä ei ole voitu soveltaa tuomioistuimessa”. Kuin ennakkovaroituksena muistiossa todetaan myös, että perustuslain nojalla eduskunnan puhemiehen velvollisuus on kieltäytyä ottamasta asiaa käsittelyyn, jos lakiesityksen arvioidaan olevan perustuslain vastainen. Sote-valiokunnassa syntyi skandaali, kun hallituspuolueiden edustajat junttasivat viime viikolla läpi kannan, että valiokunta ei enää kuulisi asiantuntijoita sote-uudistuksen perustuslaillisista ongelmista. Eduskunnan puhemies Paula Risikko piti menettelyä eduskunnan työjärjestyksen vastaisena. Tehtävä kaikki muutokset Maanantaina sote-valiokunta joutui pyörtämään päätöksensä, kun perustuslakivaliokunnan johto kävi antamassa valiokunnan kokouksessa ohjeet siitä, mitä perustuslakivaliokunta sote-uudistuksen jatkokäsittelyltä edellyttää. Suullista ohjeistusta täydentävä muistio on yksiselitteinen sen suhteen, voiko sote-valiokunta sivuuttaa perustuslakivaliokunnan lukuisia ponsia. Tämä käy ilmi muistion johtopäätöksistä, joiden ensimmäisessä kohdassa todetaan, että sote-valiokunnan on tehtävä lakiesityksiin kaikki muutokset, jotka perustuslakivaliokunnan ponsiosassa on eritelty. Tämän vaatimuksen täyttäminen edellyttää asiantuntijoiden kuulemista ja huolellista lainsäädäntötyötä. Sote-uudistuksen valmistuminen ja hyväksyminen tämän vaalikauden kuluessa on epätodennäköistä. Tässä muistion johtopäätökset kokonaisuudessaan. Johtopäätöksiä 1. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan on perustuslaista johtuvista syistä tehtävä mietintöihin sisältyviin lakiehdotuksiin kaikki ne muutokset, joita perustuslakivaliokunnan ponsiosassa on eritelty. 2. Perustuslaki tai eduskunnan työjärjestys ei tunne valiokuntien välistä yhteistyötä asioiden perustuslainmukaisuuden arvioinnissa. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan on varmistuttava siitä, että mietintöluonnoksiin tehdyt muutokset vastaavat perustuslain vaatimuksia. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan on päätettävä tapa, jolla se asiasta varmistuu. Puhemiesneuvoston ohjeiden mukaan tämä tapa on lähtökohtaisesti asiantuntijamenettely. 3. Perustuslakivaliokunnan käsitellessä asioita keino varmistua lakiehdotusten perustuslainmukaisuudesta on valtiosääntöoikeuden asiantuntijoiden kuuleminen. Jos hallituksen antamia vastineita vastaavat muutokset lakiehdotuksiin olisivat perustuslakivaliokunnan käsiteltävinä, järjestäisi perustuslakivaliokunta asiasta asiantuntijakuulemisia. 4. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan kannanmuodostuksen tulee perustua perustuslakivaliokunnan lausunnossa esitettyyn, eikä julkisuudessa esitettyihin näkemyksiin perustuslakivaliokunnan lausunnosta. 5. Kun sosiaali- ja terveysvaliokunta on muodostanut kannan hallituksen vastineeseen ja valmistellut mietintönsä, sen tulee olla vakuuttunut esityksen perustuslainmukaisuudesta. Jos sosiaali- ja terveysvaliokunnassa valmistelevasti käsiteltävän lakiehdotuksen tai muun asian perustuslainmukaisuudesta tai suhteesta ihmisoikeussopimuksiin on epäselvyyttä, valiokunnan tulee pyytää asiasta lausunto perustuslakivaliokunnalta (eduskunnan työjärjestys, 38 §:n 2 mom). 6. Jos tällaista epäselvyyttä ei asianmukaisesti sosiaali- ja terveysvaliokunnassa poisteta, eduskunnan puhemiehen tulee kieltäytyä ottamasta asiaa käsittelyyn taikka tehtyä ehdotusta äänestykseen, jos hän katsoo ehdotuksen olevan vastoin perustuslakia (ks. HE 1/1998 vp, s. 94/I).