Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Yksi kuva näyttää muutoksen: näin taksien hinnat romahtivat ja lähtivät rajuun kasvuun taksiuudistuksen jälkeen

Taksiuudistus näkyy taksien hintaindeksissä selvänä laskuna ja sen jälkeen jyrkkänä nousuna. Tilasto perustuu Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksiin. Nordean vanhempi analyytikko Sanna Kurronen sanoo, että indeksistä voi tehdä päätelmiä taksiyritysten toiminnasta. Hän arvioi, että yritykset varautuivat kovaan kilpailuun heti uudistuksen jälkeen ja koettivat parantaa markkina-asemiaan laskemalla hintoja. –Voi spekuloida, onko hintojen nousussa kyse siitä, että on huomattu, että kuluttajat eivät kilpailutakaan matkojaan. Tämä on tietenkin vielä aikaista sanoa ja arvailla, mutta näin voi spekuloida. Taulukko osoittaa taksien hintaindeksin Suomessa. Indeksillä mitataan hintojen kehitystä ajassa. Oikeassa reunassa olevasta indeksiluvusta nähdään muutoksen prosentuaalinen suuruus. Alueellisia hintatilastoja ei julkaista erikseen. Kurronen sanoo, että Tilastokeskuksen arvion mukaan suurimmat muutokset ovat tapahtuneet Uudellamaalla, joka on kaikkein kilpailluin markkina-alue. –Tuollaiset liikkeet eivät varmasti ole polttoaineiden hintojen noususta johtuvia. Tilastossa on tietenkin muutaman vuoden historia näkyvissä, josta voi katsoa aiempaa hintojen nousua. Kurronen sanoo, että koko taksiuudistus on vielä niin tuore, että pidemmän aikavälin vaikutuksia on vaikea arvioida. Taksien hinnat ovat myös aiempina vuosina nousseet keskimääräisesti nousseet enemmän kuin muut kuluttajahinnat. Kiinteät enimmäishinnat osa maineen hallintaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto ohjeisti helmikuussa, että jos taksiyrityksellä on puhelimessa tai sovelluksessa kiinteä enimmäishinta taksien kilometri- tai lähtöhinnoissa, myös tolpalla tulisi soveltaa samaa hinnastoa. Esimerkiksi Taksi Tampere ilmoitti maanantaina, että jatkossa myös taksitolpalla noudatetaan yhtiön enimmäishintaa. Kurronen sanoo, että kyse voi olla suurten firmojen maineen ylläpidosta. –Isoilla firmoilla, joissa erilaiset pienemmät toimijat voivat olla mukana, on iso riski, jos yhteistä hintaa ei ole. Voi tulla vastaan firman mainetta haittaavia veloituksia pienten toimijoiden kautta. Pienillä toimijoilla Kurronen tarkoittaa esimerkiksi yksittäisiä taksikuljettajia, jotka ovat saaneet uudistuksen jälkeen päättää itse hinnoista taksitolpilla. .