Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Vaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tampereen seudun lähijunaliikenne laajenee jo tämän vuoden loppupuolella, jos rahahanat aukeavat

Sm2-junatyyppi tunnetaan myös lempinimillä Sami tai Sakari-Matti. Se on VR:n vanhinta paikallisjunakalustoa: sarjaa valmistettiin Tampereella Valmetin Lentokonetehtaalla vuosina 1975–81. Nyttemmin liikenteessä oleva kalusto on remontoitu täysin. Samista haetaan kulkupeliä Pirkanmaan lähijunaliikenteen pilottiin. Liikenne- ja viestintäministeriö, VR ja Pirkanmaan kuntien edustajat neuvottelevat seuraavan kerran pilotin kustannuksista keskiviikkona 6. maaliskuuta. On selvää, että Tampere, Lempäälä, Nokia, Orivesi ja Kangasala joutuvat kaivamaan kukkaroaan valtion tavoin, jos pilotti aiotaan toteuttaa. Samana 6. päivänä kokoontuvan Tampereen seutuhallituksen esityslistalla on päätösehdotus, että mainitut kunnat varautuvat pilotin käynnistymiseen riittävällä resursoinnilla talousarvioissaan 2019–22. Pilotin jatkosuunnittelusta vastaa kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomainen. Mitä siis on suunniteltu? Hankitaan ylimääräinen Sm2-junayksikkö ajamaan ruuhka-aikoina lisävuoroja noin puolen tunnin välein Nokialle ja myös Tesomalle, kunhan seisake valmistuu 2020. Sm2-junia on jäänyt pois käytöstä Helsingissä, mutta niitä ei ole romutettu: nopeimmillaan uusia vuoroja saatetaan Nokialle ajaa jo tämän vuoden marras-joulukuussa. Sama yksikkö voisi ajaa jonkin verran lisävuoroja päiväsaikaan Tampereelta etelään Lempäälään, Viialaan ja Toijalaan. Nokian suunnalla tarve lisävuoroille on kovempi, koska etelään päin on entuudestaan runsaammin IC- ja taajamajunayhteyksiä. Ruuhka-ajan ulkopuolella Nokialle tulisi noin tunnin vuoroväli. Nokia kaipaisi kipeästi myös kakkoslaituria. Sille on investointivaraus talousarviossa 2020. Nokialla ja Lempäälässä potentiaalisia matkustajia on sen verran, että markkinaehtoinen lähiliikenne on mahdollista. Oriveden suunnan lähiliikenne toimii ostovelvoitteella, mutta sinnekin pilotti toisi pientä parannusta: kiskobussien määrää ei lisätä, mutta nykyiset voisivat ajaa muutaman täydentävän vuoron ruuhka-aikojen ulkopuolella. Toiveissa on, että joku nykyään ohi porhaltavista IC-junista voisi pysähtyä. Seisakkeita suunnitellaan Kangasalle Vatialaan ja Ruutanaan. Päämäärä on komea. Seuraavan hallituskauden aikana Tampereen seudulla on toimiva lähijunaliikenne ja sen lisäksi Tampereella ajaa ratikka. Silloin raideliikenne on noussut kunnolliselle eurooppalaiselle tasolle.