Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Rattaissa oleva viisivuotias pystyy kyllä kävelemään yhden pysäkinvälin, muistuttaa mielipidekirjoittaja

Käytän Tampereella bussia erittäin vähän. Linja numero 26 on melkein ainoa, ja silloinkin vain, jos matka lähenee kymmentä kilometriä. Valitettavasti nuoret äidit ja isät tulevat usein bussiin vaunun tai rattaiden kanssa. Vaunuissa nukkuu tai istuu pieni lapsi. Sehän on ihan oikein, ei siinä mitään. Olen kuitenkin itse seurannut, että usein te nuoret äidit tulette bussiin ja kuljette yhden tai kahden pysäkinvälin ja poistutte. On selvää, että vaunuissa nukkuva lapsi ei sitä matkaa kävele. Sinä, äiti tai isä, oletko niin laiska tai jopa niin huonokuntoinen, että et pysty matkaa kävelemään ja työntämään vaunuja? Tiedän, että silloin on vaikeampi näprätä puhelinta. Rattaissa oleva kolme tai viisivuotias pystyy kyllä kävelemään tuon yhden tai kolmenkin pysäkinvälin. Aikuinen tuossa tapauksessa ei pysty. En tiedä auttaisiko pieni maksu siihen, että edes pienen matkan jaksettaisiin kävellä? Kyllä rattaat pysyvät sen pienen hetken paikoillaan, että äiti tai isä jaksaisi kävellä leimauttamassa pienen, ehkä yhden euron, hinnan leimauslaitteeseen. Erittäin iäkkäät, rollaattoria ja apuvälineitä käyttävät joutuvat sen tekemään. Heiltä ei kukaan kysy, kuinka hyvin se onnistuu. Nythän on linja 2, johon pääsee keskiovesta sisään; leimaus onnistuu ilman mitään puolustuspuheita. Näitä busseja pitää saada lisää. En ole suinkaan "lapsivihaaja", rakastan lapsia ja teitä nuoria vanhempia, mutta näissä bussimaksuissa on täysin epäoikeudenmukainen hinnoitteluperiaate. Myöskään kiireeseen ei voi vedota. Kiire on itse aiheutettua ajan ja energian tuhlausta. Tämä ei luonnollisesti koske niitä nuoria, joilla on jokin vakava sairaus tai vamma ja joutuvat näin ollen käyttämään bussia erittäin lyhyelläkin matkalla. Suunniteltakoon bussit niin, että huomioon otetaan kaikenlaiset kansalaiset. Näin myös saattaisi pyörätuolissakin istuva saada bussikokemuksen ja palvelubussien aikataulut helpommiksi.