Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tampereen polkupyöräilijät Iidesrannan alikulusta: "Jos yhdistys pystyisi huokaamaan, hengähtäisi TaPo syvään ja mutisisi, että mitä minä sanoin"

Ystävänpäivän Morossa kysyttiin, tapahtuiko Viinikan liittymän suunnittelussa iso moka vai laitettiinko jalankulkijat kiertämään tarkoituksella? Jos yhdistys pystyisi huokaamaan, hengähtäisi TaPo syvään ja mutisisi, että mitä minä sanoin. Suora lainaus TaPon 16.5.2016 jättämästä muistutuksesta Viinikan risteysalueen katusuunnitelmaehdotuksiin: "Kyseessä on kuitenkin ensisijaisesti autoliikenteen sujuvoittamisprojekti, joka maksaa arviolta viisi miljoonaa euroa. Esittelytekstissä kuvaillaan kaunein sanoin “kevyen liikenteen väylien laatutason nostamista”, mutta jätetään sanomatta, että pyöräliikenteen pääreitti Viinikankadun itäreunasta katkaistaan Viinikan liittymässä. Tämä pidentää pyöräliikenteen ja jalankulun matkoja noin 300 metrillä, kun korvaava yhteys on Iidesrannan alikulun kautta.” Eli jälkiviisaana voi todeta, että jalankulkijat on tosiaan laitettu tarkoituksella kiertotielle. Lue myös: Tapahtuiko Viinikan liittymän suunnittelussa iso moka vai laitettiinko jalankulkijat kiertämään tarkoituksella? Nyt risteysalueen valmistuttua autolla liikkuva voi syystä olla tyytyväinen. Mutta niin kuin Moron jutussa todetaan, ovat jalankulkijat edelleen uudesta kiertotiestä huolimatta kulkutavalle ominaisesti valinneet lyhimmän suoran reitin risteyksen itäreunaa kulkiessaan. Samoin pyörällä itäpuolelta ajavat kiertävät TOAS:n parkkipaikan läpi, jotta eivät joutuisi mutkittelemaan jyrkkää nousua Iidesrannan alikulun kautta. Moron jutun mukaan kaupunki pohtii jopa fyysisten esteiden rakentamista, jotta jalankulkijat eivät enää kulkisi risteysalueen itäreunan vanhaa totuttua reittiä pitkin. Katso tästä Hannu Mänttärin animaatio: Vanha valtiomies on aikoinaan todennut, jotta tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku. Olisiko nyt tarpeen myöntää, jotta on tullut tehtyä virhe, ja palauttaa suora jalankulun ja pyöräliikenteen yhteys risteysalueen itäreunaan? Jalankulun ja pyöräliikenteen ylityksien siirtäminen risteysalueella kokonaan alikulkuihin ei tule toteutumaan vuosikausiin. Niin kuin TaPon muistutuksessa katusuunnitelmaehdotukseen vuonna 2016 todettiin, ei voida toimia niin, että poistetaan olemassa oleva reitti ja jätetään sen korvaavan yhteyden laatutason ajanmukaistaminen tulevaisuuteen. Vähintäänkin Iidesrannan alikulun rampille on syytä tehdä jotain, jotta neulansilmämutkasta pystyy ajamaan trial-kuskin lisäksi myös arkipyöräilijä. Autoliikenteen sujuvuus ei voi jatkuvasti olla perusteena kestävien kulkumuotojen eli jalankulun ja pyöräliikenteen hankaloittamiselle. Minna Takala on puheenjohtaja ja Heikki Kerppilä varapuheenjohtaja sekä Liikenneryhmän vetäjä Tampereen polkupyöräilijät ry:ssä