Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Lastenvaatteita vuokralle ja aina sopiva koko pieneksi menneiden tilalle? Suomalainen vaatevalmistaja Reima ryhtyi selvittämään, kuinka se onnistuu ja suosio ylitti heti odotukset

Kiinteällä kuukausiveloituksella saa nykyään tv-viihteen, auton käyttöönsä, hammaslääkäripalvelut – ja pian myös lasten ulkovaatteet. Reima aloittaa maaliskuussa clothing as a service -mallia mukailevan kokeilun. Maksamalla tietyn summan (19,95–39,95 e) kuukaudessa asiakas saa lapselleen kolme kertaa vuodessa paketin säänmukaisia Reima-ulkovaatteita. Mukana tulee palautuspaketti, jolla pieneksi jääneet vaatteet voi halutessaan lähettää Emmy-kierrätyspalveluun myytäväksi. Reiman digitaalisesta kehityksestä vastaava johtaja J ohanna Sarviharju kertoo, että tässä vaiheessa tutkitaan kysyntää, malliston sopivuutta ja eri palveluvaihtoehtoja. Reima Play -palvelun testivaiheeseen sai hakea helmikuun puoliväliin mennessä. Hakijoista Reima valitsee noin 30 eri-ikäistä lasta kokeilijoiksi. Hakemuksia tuli yli tavoitteen jo ensimmäisenä päivänä, kertoo Sarviharju. – Olemme selkeästi osuneet johonkin perheiden hermoon. Maksu palvelusta, ei vaatteen omistamisesta Tarkalleen ottaen clothing as a service -mallissa idea on maksaa palvelun käytöstä, ei vaatteen omistamisesta, kertoo Anniina Nurmi , joka on vastuullisen vaateteollisuuden asiantuntija ja konsultti. Sarviharjun mukaan myös sellainen palvelumalli, jossa vaatteet vuokrataan kuukausimaksulla käyttöön, voi olla Reimalle tulevaisuudessa mahdollinen. – Olemme valmiita tutkimaan, tarvittaessa vuokraukseen asti, mihin kuluttajat ovat valmiita ja toisaalta millainen liiketoimintamalli on vielä Reiman kannalta kannattava, Sarviharju sanoo. Tämäntyyppinen lastenvaatevuokrauspalvelu on jo olemassa – tietenkin Ruotsissa: Hyber.com. Siinä kuukausimaksulla saa käyttöönsä tietyt ulkovaatteet, jotka palautetaan sitten, kun lapsi on kasvanut niistä ulos tai muuten lakannut käyttämästä niitä. Kokoa saa vaihtaa milloin vain, ja rikki menneiden vaatteiden korjaus tai vaihto kuuluuhintaan. Suomessa vasta alussa Vaatevuokrauksen pitäisi olla "helppoa, haluttavaa ja skaalautuvaa" Suomessa erilaisten clothing as a service -mallien kokeilut ovat Anniina Nurmen mukaan vielä melko alkutekijöissä. – Enimmäkseen meillä on ollut vaatelainaamo-tyyppisiä vuokrauspalveluja, jotka vieläpä pääosin toimivat kivijalassa, eivät online-palveluna, Nurmi sanoo. Hän mainitsee uutuutena HUSH HUSH -palvelun, joka on yhdistelmä online-palvelua ja Helsingin punavuorelaista kivijalkaa. Palvelu on keskittynyt naisten high end -vaatteisiin ja se vuokraa alustapalvelun tavoin käyttäjien vaatteita toisille asiakkaille. Nurmen tietojen mukaan myös Vaatepuu-vaatevuokraamoketjun nettisivuille on tulossa mahdollisuus selailla vaatevalikoimaa. Joillakin brändeillä, esimerkiksi Ivana Helsingillä ja Mirkka Metsolalla, on oma vaatelainaamo. – Vaatelainaamot ovat ottaneet ihan hyvin tuulta alleen, pienimuotoisesti, koska se on niin lokaalia toimintaa. Niillä on tyytyväisiä asiakkaita, kun heidät on kerran saatu innostumaan. Nurmi huomauttaa, ettei vaatteiden vuokraus sinänsä ole mikään uusi juttu: hää- ja juhlapukuja on vuokrattu iät ja ajat, samoin työvaatteiden vuokraus on isoa liiketoimintaa. Voisiko clothing as a service -malli toimia isommassa skaalassa Suomessakin? – Ei ole mitään syytä, miksi se ei toimisi, sanoo Nurmi. Hän keksii kuitenkin kaksi syytä, miksi startti on hidas. – Ensinnäkään ei ole ollut toimijoita, jotka olisivat tehneet siitä tarpeeksi helppoa, haluttavaa ja skaalautuvaa. Ja kuluttajien puolelta tämä vaatii tietynlaisen ajattelutavan muutoksen. Vaikka vaatteen omistaminen ei oikeastaan olisi järkevää, se nähdään helppona ja järkevänä. Lastenvaatteet voisivat raivata tietä Suomessa vuokraus on pitkälti keskittynyt naistenvaatteisiin. Luulisi, että juuri lastenvaatepalveluilla olisi suurin potentiaali lyödä läpi: lapset kasvavat sietämättömän nopeasti ulos vaatteista, ja pieneksi jääneiden vaatteiden taloudellisesti järkeväkierrättäminen vie tolkuttomasti aikaa. Nurmi on samaa mieltä. – Uskon vakaasti, että niitä kyllä tulee, hän sanoo. Yksi erityisesti lasten puolella hidastava tekijä on viestinnällinen haaste: – Ensimmäinen, mitä kuluttajat yleensä kysyvät, on että mitä jos sille vaatteelle tapahtuu jotain, se menee rikki tai likaantuu. Lasten puolella tämä voi olla iso kynnys. On tärkeää tehdä kuluttajalle helpoksi ja selväksi se, että vaatteella on jonkinlainen takuu tai vakuutus vahinkojen varalle. Ruotsalainen Hyber.com on ratkaissut asian tällaisella myyntipuheella: "Låt barn vara barn, allt slitage ingår!" Eli: annetaan lasten olla lapsia, kaikki kuluminen kuuluu hintaan!