Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Marimekon tulos laski loppuvuonna ennustettua enemmän – omistajille sataa runsaasti osinkoa

Muotitalo Marimekon viime vuosi oli menestys, vaikka yhtiö ei yltänytkään neljännellä kvartaalilla vertailukauden vauhtiin tai analyytikoiden ennusteisiin. Marimekon vertailukelpoinen liikevoitto laski 1,6 miljoonaan euroon eli liki kolmanneksella edellisestä vuodesta loka–joulukuussa. Liikevaihto säilyi liki ennallaan 29,7 miljoonassa eurossa, kun vuosi sitten se oli 29,8 miljoonaa euroa. Tietopalvelu Factsetin kolmelta analyytikolta keräämä konsensusennuste odotti liikevoitoksi 1,8 miljoonaa euroa ja liikevaihdoksi 32 miljoonaa euroa. Konsensus on keskiarvo ennusteista. Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko kertoo tiedotteessa, että toimitusrytmimuutos sekä viime vuoden viimeiselle neljännekselle keskittyneet kulut selittävät, miksi loka-joulukuun kannattavuus oli vertailukautta heikompi. –Vuoden viimeisen neljänneksen liikevaihto oli edellisvuoden tasolla, ja kauden tärkein sesonki, joulumyynti, onnistui hyvin. Aasian-Tyynenmeren alueella osa kauden tukkutoimituksista ajoittui vuoden 2019 puolelle, Alahuhta-Kasko kertoo. Osinkoihin roima korotus Marimekon hallitus esittää osinkoon kovaa korotusta. Marimekko aikoo maksaa tänä keväänä yhteensä 1,85 euroa osinkoa osakkeelta. Osinkoesitys pitää sisällään 1,25 euron lisäosingon. Vuosi sitten Marimekon osinko oli 0,50 euroa osakkeelta. Marimekkko ennakoi liikevaihtonsa kasvavan tänä vuonna ja vertailukelpoisen liikevoiton olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla. Vuonna 2018 Marimekon vertailukelpoinen liikevoitto oli 12,2 miljoonaa euroa ja liikevaihto 111,9 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi viime vuonna yli 40 prosenttia ja liikevaihto lähes kymmenyksen. Alahuhta-Kaskon mukaan vähittäis- ja tukkumyynnin nousu Suomessa sekä tukkumyynnin kasvu Aasian-Tyynenmeren alueella olivat merkittävimpiä tekijöitä Marimekon vahvan tuloksen taustalla. Kasvua Kiinassa Marimekko aikoo investoida ja keskittyä kasvuun tänä vuonna. Kiinassa yhtiö on keskittynyt aiempaa enemmän markkinointiin, bränditunnettuuden kasvattamiseen sekä verkkomyyntiin. –Kiina on yksi maailman edistyksellisimmistä ja nopeimmin kehittyvistä verkkokauppamarkkinoista. Alahuhta-Kasko kertoo myös, että Marimekko aikoo uudistaa tänä vuonna myymäläverkostoaan.