Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Vaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Perustuslakivaliokunta löysi sote-lakipaketista vielä korjattavaa, muutoksilla on kova kiire – "Lähtökohtaisesti valtiosääntöoikeudellista hienosäätöä"

Sote-uudistuksen lakipaketin hyväksyminen tällä vaalikaudella menee kalkkiviivoille, jos se ylipäätään onnistuu. Perustuslakivaliokunta löysi lakiesityksistä yhä korjattavaa, mutta korjaukset saatetaan ehtiä vielä käsitellä seuraavien kolmen viikon aikana. Eduskunnan on tarkoitus jäädä vaalitauolle maaliskuun puolivälissä. Nähtäväksi jää, jatketaanko valtiopäiviä, jos sote-uudistuksen tilanne on tiukka. Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Annika Lapintie (vas.) ja varapuheenjohtaja Tapani Tölli (kesk.) luonnehtivat tiedotustilaisuudessa muutostarpeita lähtökohtaisesti valtiosääntöoikeudelliseksi hienosäädöksi. Perustuslakivaliokunnan käsityksen mukaan mietintöluonnokset eivät sisällä valtiosäännön kannalta rakenteellisia ongelmia. –On kyseessä valtava paketti, joten on luonnollista, että on monia yksityiskohtia. System erroria tässä ei ole, vaan nämä ovat lähtökohtaisesti valtiosääntöoikeudellista hienosäätöä, Tölli kuvaili. Paljon puhutun notifikaation osalta valiokunta katsoo, että sosiaali- ja terveysvaliokunnan on arvioitava vielä notifiointia ja sen merkitystä uudelleen. Mikäli se ei pysty varmistamaan järjestelmän laillisuutta EU-oikeuden näkökulmasta, on valinnanvapauslain soveltamisen aloittamista lykättävä. Notifikaation eli ilmoituksen myötä EU arvioisi, saisiko julkinen sektori jatkossa perusteetonta etua niin, että se olisi markkinoilla paremmassa kilpailuasemassa kuin yksityiset. Aiempien arvioiden mukaan notifikaation saaminen kestäisi jopa yli vuoden, joten sote-uudistusta ajavat hallituspuolueet eivät ole sitä halunneet. Notifikaatio oli se asia, josta valiokunnassa väännettiin vielä loppumetreillä. –Sosiaali- ja terveysvaliokunta tekee poliittisen päätöksen notifikaation tarpeesta, valiokunnan jäsen Matti Torvinen (sin.) sanoo. Perustuslakivaliokunnan lausunto on yksimielinen. "Hikiset viikot edessä" Lausunto menee seuraavaksi sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsiteltäväksi. Sosiaali- ja terveysvaliokunnasta sote-uudistus etenisi puolestaan eduskunnan täysistuntoon, joka päättää lakien hyväksymisestä tai hylkäämisestä. –Varmasti tässä on hikiset viikot edessä. Toisaalta ei pidä katsoa vain ponsien määrää. Osa on helposti tehtävissä. Kiire kuitenkin tulee varmasti, valiokunnan jäsen Wille Rydman (kok.) sanoo. –Kyllä tämä on mahdollista, Tölli arvioi. Lue myös: Sote-uudistuksen kohtalonhetket ovat käsillä juuri nyt: Jokin näistä kolmesta vaihtoehdosta toteutuu – selvitimme seuraukset Perustuslakivaliokunnan tekemien ponsien lukumäärä on noin 20 eli niitä on edelleen paljon, ja ne vaativat mittavaa jatkotyötä sosiaali- ja terveysvaliokunnalta. Perustuslakivaliokunta edellyttää, että sosiaali- ja terveysvaliokunta tekee maakuntavaalien ajankohtaa, liikelaitoksen palveluvelvoitetta, maakuntien rahoitusta, kunnille maksettavia korvauksia, tietosuojaa ja sosiaali- ja terveyspalvelujen valvontaa koskeviin säännöksiin eräitä olennaisia muutoksia. Lisäksi laajaa lainsäädäntökokonaisuutta on muutettava, mikäli niin sanottua maku2-esitystä ei ehditä käsitellä. Maakuntavaalit voidaan pitää aikaisintaan kuuden kuukauden kuluttua maakunta- ja sote-lainsäädännön vahvistamisesta. Maakunnan liikelaitoksen on ylläpidettävä sellaista palvelutuotannon tasoa ja valmiutta, että se kykenee kaikissa tilanteissa asianmukaisesti turvaamaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden riittävän saatavuuden ja tarvittaessa välittömästi puuttumaan korvaavan palvelutuotannon keinoin mahdollisiin palveluiden saatavuutta vaarantaviin tilanteisiin. Laissa on turvattava ehdotettua paremmin maakuntien rahoitus siten, että mahdollisuus rahoituksen korottamiseen turvaa asianmukaisesti riittävien sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoituksen. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan on täsmennettävä kunnille omaisuusjärjestelyistä maksettavia korvauksia koskevan sääntelyn soveltamisalaa ja korvauksen myöntämiskynnystä siten, ettei kompensaatiomenettely jää asiallisesti merkityksettömäksi kunnallisen itsehallinnon kannalta. Tietosuojasääntely on perusteltava paremmin ja varmistuttava, että kapitaatiokorvausten maksamismenettely ei johda siihen, että palveluntuottajat tosiasiassa hoitavat ihmisiä eri tavalla riippuen heistä maksettavasta kapitaatiokorvauksesta. Valvonnan kattavuus on varmistettava, eikä maakunnan liikelaitoksen toimintaa saa kieltää tai tehdä riippuvaiseksi viranomaisen rekisteriin merkitsemisestä. Mikäli maku2-esitystä ei ehditä käsitellä, on maakuntien rahoitus ja kuntien veroprosentti määriteltävä uudestaan, koska niiden perustana olevat tehtävänsiirrot sisältyvät maku2-esitykseen. Lisäksi on varmistuttava, että valvonta pysyy asianmukaisena ja kattavana. Paljon palveluita tarvitsevien asiakassuunnitelman sääntelyä on täsmennettävä.