Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Finnair tarjoaa lentomatkalle euron päästöhyvitystä, mutta mihin se käyttää rahat ja riittääkö hyvitys kattamaan lennosta aiheutuvat päästöt? Selvitimme, mitä päästöhyvitykset tarkoittavat

Hiihtolomakausi on alkamaisillaan ja se tarkoittaa piikkiä matkustamisesta aiheutuviin päästöihin. Lentoyhtiöistä esimerkiksi Finnair on alkanut kaupata lentolippujen kylkeen palvelua, jonka kautta voi maksaa lentopäästöistä hyvitysmaksuja. Yhtiön mukaan kotimaanlennon päästöt voi hyvittää eurolla. Finnairin kestävän kehityksen johtaja Kati Ihamäki vakuuttaa, että matkustajan maksama summa kattaa päästöt. –Hiilidioksidipäästöjen hyvitys menee lyhentämättömänä päästövähennysprojektiin Mosambikissa, Ihamäki sanoo. Projekti tukee tehokkaiden liesien käyttöönottoa Mosambikissa. Tarkoituksena on myös vähentää metsähakkuita. Lentomatkustaja voi myös ostaa biopolttoainetta, Finnairin tapauksessa käytettyä paistinrasvaa. Biopolttoaine vähentää lentopäästöjä 60–80 prosenttia, mutta vain siltä osalta, mikä koneeseen on tankattu. Biopolttoainetta sekoitetaan osaksi lennolla käytettävää polttoainetta yleensä muutaman prosentin verran. Eli käytännössä ei voi ajatella, että biopolttoaine vähentäisi päästöjä lähes 80 prosenttia kokonaan vaan siitä osasta, mitä se korvaa. Biopolttoaine on kolmesta viiteen kertaa kalliimpaa ja sen saatavuus on heikkoa. Lentojen päästölaskureissa huimat erot Mutta kuinka paljon eli kulkuvälineet kuluttavat? Otetaan esimerkki lomamatkasta Tampereelta Kittilään, jossa sijaitsee muun muassa suosittu talviurheilukeskus Levi. Tampereelta Kittilään lennetään usein Helsingin kautta. Eri kohteiden välisten lentojen hiilidioksidipäästöjä voidaan arvioida esimerkiksi kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n kehittämällä päästölaskurilla. Myös eräillä lentoyhtiöillä on nettisivuillaan päästölaskureita. Laskureiden kautta voi myös ostaa päästöhyvityksiä. Finnairin sivuilta löytyvän päästölaskurin mukaan matkaa kertyy 966 kilometriä. Hiilidioksidipäästöjä aiheutuu 121 kilogrammaa. YK:n alainen ICAO laskee matkan linnunteitse 702-kilometriin ja antaa päästöiksi 62,5 kilogrammaa. Saksalainen Atmosfair laskee Helsingin kautta Kittilään lentävälle 239 kilon päästöt. Tässä laskurissa myös muut päästöt on huomioitu. Päästöt kertoimella tai ilman Jotkut laskureista huomioivat muiden kuin CO2-päästöjen välillisiä ilmastovaikutuksia ja laskevat ne haluamallaan kertoimella mukaan päästömäärään. –Jos matkustaja haluaa huomioida muitakin vaikutuksia, pitäisi kaksinkertaistaa hiilidioksidipäästöjen osuus, sanoo Suomen ympäristökeskus Syken erikoistutkija Johanna Niemistö. Tutkija penää suurempia hyvitysmaksuja. –Esimerkiksi jos päästökaupassa hiilidioksiditonnin hinta on noin 20 euroa, olisi 121 kilogramman hiilidioksidipäästön hinta tällöin 2,4 euroa, Niemistö sanoo. Päästöhyvityksiä kauppaavien tahojen kautta maksetut eurot valuvat hyvin monenkirjaviin kohteisiin ja hankkeisiin. Niitä yhdistää ajatus siitä, että maksamalla voi "hyvittää" lento- tai muusta matkasta aiheutuvat päästöt. –Yrityksiä on kritisoitu myös siitä, että ovatko hankkeet aidosti hiilidioksidia vähentäviä, Niemistö sanoo. Niemistön mukaan kritisoitu on myös sitä, olisivatko hankkeet sellaisia, jotka toteutuisivat myös ilman niihin erikseen annettua rahaa. Finnair keskittyy hiilidioksidipäästöihin Päästölaskurit perustuvat usein julkisiin tietokantoihin, mutta esimerkiksi Finnair hyödyntää omia polttoainetietojaan ja keskittyy laskurissaan pelkästään hiilidioksidipäästöihin. –Meillä se perustuu siihen, että tiedämme joka ikisen litran, mikä on lennolla kulunut ja paljon oli matkustajia ja rahtia kyydissä, Ihamäki Finnairista sanoo. Ihamäen mukaan muut päästövähennyksiä laskevat ovat tehneet kotiläksynsä hyvin ja ne ilmoittavat läpinäkyvästi sen, mitä laskelmissa on otettu huomioon. –Ne tekevät bisnestä päästövähennyksillä, joten heidän kertoimissaan kannattaa miettiä sitäkin puolta, Ihamäki sanoo. Lentopäästöt monimutkainen kokonaisuus Valtaosa lentoliikenteen päästöistä tapahtuu 10–12 kilometrin matkalentokorkeudessa. Hiilidioksidi lämmittää ilmakehää kaikissa päästökorkeuksissa. Moottoreiden muut päästökaasut ja -hiukkaset reagoivat ilmakehässä monimutkaisella tavalla. Ne voivat lisätä ja vähentää lämmittävää vaikutusta. Taivaalla lentävän koneen perässä näkyy usein vesihöyryn tiivistymisvana. Niiden vaikutus cirrus-pilvien kehittymiseen on osa päästöjen vaikutuksia. Tämä vaikutus on erilainen eri aikoihin ja se tunnetaan toistaiseksi huonosti. Laskurit olemassa vain lennoille Vaikka lentoliikenteen päästövertailu tuntuu hankalalta, se on matkustusmuodoista helpoimpia, joissa oman matkansa päästöt voi laskea laskureilla. Henkilöautoilun osalta tilanne on monimutkaisempi. Uusimpien autojen omistaja voi kurkata auton rekisteriotteesta oman autonsa päästöt ja laskea ne kilometrien mukaan. Täysin tarkkoja lukuja on hankalaa avata ilman auton ikää, moottorityyppiä, käytettävää polttoainetta ja matkustajamäärää. Suomen liikenteen pakokaasu­päästöjen ja energian­kulutuksen laskenta­järjestelmä LIPASTO on julkaissut taulukoita , joissa eri kulkuvälineiden päästöjä voi vertailla. Niiden mukaan maantieajossa hiilidioksidipäästöjen keskiarvo on noin 132 grammaa per kilometri. Laskelmissa matkustajia on 1,9 per auto, eli noin kaksi. Tällöin hiilidioksidipäästöt henkilöä kohti ovat 69 grammaa ajettua kilometriä kohden. Vanhat autot saastuttavat Esimerkiksi vuotta 1992 vanhemmat autot päästivät ilmoille 141 grammaa hiilidioksidia per kilometri kun vuoden 2016 autoilla vastaava luku oli 110 grammaa. Diesel-autot kattavat laskemista 41 prosenttia. Nämä luvut eivät sisällä polttoaineen valmistuksen tai auton valmistuksen aiheuttamia päästöjä. Tampereelta Kittilään Jyväskylän kautta kulkevan E75-tien kautta ajettavaksi tulee noin 845 kilometriä. Edellä mainittujen lukujen perusteella hiilidioksidipäästöjä tulee matkalle pyöristettynä noin 111,5 kilogrammaa, eli noin kymmenen kiloa vähemmän kuin Finnair arvioi päästöiksi lentämällä. Matkustajien määrä vaikuttaa lukuun. Hiilidioksidipäästöjä on henkeä kohden laskennallisesti noin 58 kiloa. On silti hyvä muistaa, että kyseessä on hyvin suuntaa-antava keskiarvo. Junalla pienimmät päästöt VR:n viestinnästä kerrotaan, että valtaosa, eli noin 95 prosenttia junista kulkee hiilineutraalisti päästöttömällä vesisähköllä. VR:n mukaan junan hiilidioksidipäästöt ovat 0,5 prosenttia lentokoneen päästöistä ja 1,1 prosenttia polttomoottoriauton päästöistä. Päästöt ovat siis huomattavasti pienempiä, mutta tarkkoja lukuja kilometripäästöihin tai siihen, kuinka paljon esimerkiksi diesel-veturi kuluttaa matkansa aikana ei ollut saatavilla. VR verkkosivuilla voi käydä vertailemassa eri junan ja muiden liikennevälineiden hiilidioksidipäästöjä suosituilla reiteillä. Suomen kaikista kasvihuonepäästöistä noin 20 prosenttia on peräisin liikenteestä. Kotimaanliikenteen hiilidioksidipäästöt olivat noin 12 miljoonaa tonnia vuonna 2017. Kotimaan lentoliikenne tuotti vajaan 0,2 miljoonan hiilidioksiditonnin päästöt. Ulkomaan osalta vastaava luku on noin 2 miljoonaa CO2-tonnia. Luku sisältää kotimaassa kulkevat ja Suomesta lähtevät lennot. Lähtevien lentojen osalta päästötiedot perustuvat ulkomaanlennoille myydyn polttoaineen määrään. Globaalisti lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt olivat vuonna 2017 noin 859 miljoonaa tonnia. Tämä on noin 2 prosenttia ihmistoiminnan kaikista päästöistä. Laivaliikenteen päästöt ovat samansuuruiset. Tieliikenteessä syntyy runsaat 90 prosenttia kotimaan liikenteen päästöistä. Näistä merkittävin on henkilöautoliikenne, joka aiheuttaa noin 60 prosenttia tieliikenteen päästöistä. Lähde: LIPASTO, Syke