Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Ilmavoimien Learjetilla ja dronella yhteentörmäysvaara Valkeakoskella, etäisyyttä mahdollisesti alle sata metriä

Valkeakoskella oli lentokoneen ja dronen yhteentörmäysvaara 6. helmikuuta, tiedottaa Onnettomuustutkintakeskus. Keskus on päättänyt aloittaa tutkinnan tapahtuneesta vakavasta vaaratilanteesta, jonka osallisina olivat Ilmavoimien Learjet-kone ja Pirkanmaan pelastuslaitoksen drone. – Pelastuslaitoksella oli harjoitus käynnissä, ja siinä yhteydessä he ovat lennättäneet dronea. Muissa yhteyksissä [ilmassa ollut] ilmavoimen kone on lentänyt matalalla läheltä, kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Kalle Brusi . Brusi ei vielä ole tietoinen tapahtuman tarkoista yksityiskohdista, mutta lentokoneen ja dronen etäisyys on hänen mukaansa voinut olla satoja tai jopa alle sata metriä. Vaaratilanne tapahtui puolen päivän aikaan, ja näkyvyys on tapahtumahetkellä Brusin mukaan ollut "hyvähkö". Alustavien tietojen mukaan molemmat osapuolet ovat toimineet sääntöjen ja määräysten mukaan. Ilmavoimien lentokone on tilanteessa lentänyt VFR- eli näkölentosääntöjen mukaan, ja matalilla lentokorkeuksilla operoiminen on sinänsä ilmavoimien toiminnassa aivan tavallista. Learjet-kalustoa lennetään kahden hengen ohjaamomiehistöllä. Onnettomuustutkintakeskuksella ei ole toistaiseksi tietoa siitä, oliko vaaratilannelennolla mukana myös matkustajia. Myös dronen koko on vielä epäselvä. –Tämä ei ollut käsittääkseni ihan isoimpia droneja, mutta tarkkaa tietoa ei vielä ole. [Törmäystilanteessa] dronet aiheuttavat ikävämpiä vaurioita kuin linnut, Brusi luonnehtii. Dronejen aiheuttamat vaaratilanteet ovat yleistyneet viime vuosina. "Suihkari tuuppasi ohi" Pirkanmaan pelastuslaitoksen drone-toiminnasta vastaava palopäällikkö Ari Vakkilainen kertoo, että pelastuslaitoksella on tällä hetkellä kuusi dronea. –Olemme käyttäneet henkilökuntaa Installa teoriakoulutuksessa. Käytännön koulutus on vielä kesken. Vakkilaisen mukaan vaaratilanteen tapahtuessa pelastuslaitoksen henkilökuntaa oli Valkeakoskella harjoittelemassa dronen käyttöä tilannekuvan taltioimiseen. Kyseessä oli Phantom 4 -mallinen drone, joka oli tilanteessa noin kuudenkymmenen metrin korkeudessa. –Yhtäkkiä harjoituksen aikana suihkari tuuppasi ohi. Drone otettiin välittömästi alas ja lennonjohdolle ilmoitettiin tilanteesta. Vakkilaisen mukaan pelastuslaitos ilmoittaa harjoitustilanteissakin aina lennonjohdolle, kun se alkaa lennättää dronea. –Hyvä on, että tilanne tutkitaan. Aamulehdessäkin oli juttu, jossa lääkärihelikopterille sattui vaaratilanne, joten on hyvä että ohjeistukset saataisiin kuntoon. Kuljetuskone Vaaratilanteessa osallisena ollut Gates Learjet 35 A/S on yhdysvaltalaisvalmisteinen kaksimoottorinen suihkukone. Ilmavoimissa tyyppitunnuksella LJ varustettuja koneita käytetään materiaali- ja henkilökuljetuksiin. Koneella myös on valmius suorittaa valokuvaus-,laskeumantiedustelu- ja merivalvontalentoja. Learjetit on sijoitettu Pirkkalan lentoasemalle Satakunnan lennoston Tukilentolaivueeseen. Learjetissä on kahden hengen ohjaamomiehistö, ja se voi ottaa enimmillään viisi matkustajaa sekä yhden matkamekaanikon. Sen suurin toimintamatka on 3000 kilometriä. Ilmavoimat hankki Learjetinsä vuonna 1982 korvaamaan maalinhinaus-, kartoituskuvaus- ja merivalvontatehtävissä käytettyä neuvostoliittolaisvalmisteista Iljushin Il-28 -kalustoa. Uutta tehtävää varten valmistaja varusteli Learjetit muun muassa ulkoisen kuorman kantamisen mahdollistavilla siipiripustimilla sekä alarungon valokuvausikkunoilla. Keväästä 2018 alkaen Learjetit ovat käyneet läpi koneiden elinkaarta jatkavaa päivitysohjelmaa. Sen yhteydessä konekaluston avioniikkaa, tehtävävarustusta ja matkustamojärjestelyjä päivitetään niin, että koneilla voidaan jatkaa operointia matkustajan- ja rahdinkuljetus-, valokuvaus- ja laskeumantiedustelutehtävissä nykyaikaisessa toimintaympäristössä. Lisäksi koneet saavat uuden, ilmavoimien muun yhteys- ja kuljetuskonekaluston kanssa yhtenevän maalauskaavion. Learjet 35 A:n tuotanto päättyi vuonna 1994, jolloin koneita oli valmistettu siviili-, sotilas- ja muuhun viranomaiskäyttöön yhteensä 676 kappaletta. Siipien kärkiväli: 12,03 m Pituus: 14,81 m Korkeus: 3,73 m Tyhjäpaino: 5000 kg Suurin lentopaino: 8300 kg Rakenne: Kokometallirakenne Voimalaitteet: Kaksi Garrett Airesearch TFE 731-2-2B -puhallinturbiinimoottoria (työntövoima á 1588 kp / 15,6 kN) Maksiminopeus: Korkealla 0,78 Machia, matalalla 555 km/h Lakikorkeus: 12 500 m Varustus: Mm. kuvaus- ja ilmanäytteenottovalmius Määrä Ilmavoimissa: 3 kpl