Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Kansansuosikin paluu – Koeajossa uusin Toyota Corolla: hyvästi tylsyys, tervetuloa tulevaisuus

"No more boring cars", linjasi Toyotan pääjohtaja Akido Toyoda vuonna 2014. Sitä linjaa on noudatettu myös uusimmassa Corollassa. Herättäköön tunteita, epäilyttäköön vaikka, mutta ainakaan ei tehdä enää tylsiä autoja! Hyvin tuntuvat onnistuneen. Matkustamossa tunnelma on viileän tekninen. Teräviä leikkauksia, kiiltävää pintaa, nahkaverhoilun tikkauksia ja ylellisen iso tuulilasinäyttö lippamaisen kojelaudan päällä. Näitä herkkuja on normaalisti tarjolla sporttisissa GTI-autoissa, vähemmän melkein joka lompakolle sopivan Toyota Corollan hintaluokassa. Kaksi hybridiä Tie odottaa. Ovet kiinni, ja äänieristys sulkee matkustajat omaan hiljaiseen kuplaansa. Hybridi herää henkiin käynnistysnappia painamalla. Turvajärjestelmät aktivoituvat, värisymbolit vilkkuvat kolmiulotteisessa mittaristossa. Corollaan on saatavana kaksi vaihtoehtoista itselataavaa hybridijärjestelmää. Sähkömoottori-genaraattorin parina on joko 1,8- tai 2-litrainen bensiinimoottori. Järjestelmien yhteistehot ovat vastaavasti 122 tai 180 hevosvoimaa. Sedanin saa pelkästään 1,8 litran hybridijärjestelmällä. Vaihteisto tuntuu leikkaavan osan hybridien koko potentiaalista. Kiihdytys on kuminauhamaista, ja konepellin alta kuuluva sähköinen ujellus voi ärsyttää aluksi. Onneksi siihen tottuu pian. Sport-ajotilanappia painamalla autoon tulee selvästi lisäpotkua. Sähköllä ja vakaasti Suomessa yli 90 prosenttia uuden Corollan myynnistä ennakoidaan kertyvän hybridimalleista. Viistoperään ja farmariin tarjotaan vaihtoehtona perinteistä 1,2-litraista bensaturboa. Dieseliä ei keulalle saa enää ollenkaan. Hybridin hyödyt tulevat ilmi koeajolenkillä. Vauhtia on tasaiset 80 kilometriä, kun Corolla siirtyy kulkemaan pelkällä sähköllä EV-ajotilassa. Näin käy aina, kun akku on tallettanut tarpeeksi jarrutus- ja hidastusenergiaa. Kansanauton onnistuneisiin uudistuksiin kuuluvat tunnokas ohjaus ja erinomainen alusta. Perustana onkin täysin uusi pohjalevy. Ei nypytystä, vetelyä eikä huojuntaa – Corolla istuu tiessä yhtä vakaasti kuin moni nimekkäämpi tai vanhastaan tasokkaampi automalli. Suomalaisten suosikki Toyota Corolla on maailman ja Suomen ostetuin automalli. Vuodesta 1966 lähtien niitä on myyty kaikkiaan 46 miljoonaa. Suomeen on tuotu yli 400 000 Corollaa. Villeimpään aikaan 1980-luvun lopulla pelkkiä Corolloja toimitettiin asiakkaille 15 000 vuodessa. Päälle myytiin muita Toyota-malleja toinen mokoma. Nyt on käsissä jo mallin 12. sukupolvi. Se korvaa Toyota-mallistossa Aurisin ja Avensiksen. Siksi tulokas on yhtä aikaa sekä kompakti että tilava. Viisiovisena hatchbackina Corolla käy hyvin Aurisiin tottuneille. Touring Sports -farmarimallissa puolestaan on tavaratilaa enimmillään 1606 litraa ja 270 sentin akseliväli – yhtä paljon kuin suositussa Avensis-farmarissa. Kolmas korimalli on 4-ovinen sedan. Kovat tavoitteet Corolla pesee edeltäjät selkeästi. Se on aito 2020-luvun auto keskinäyttöineen ja monipuolisine turvajärjestelmineen. Saatavina ovat esimerkiksi rajoitetun robottiajamisen mahdollistava teknologia sekä vauhtiin ja ajotapaan mukautuvat alusta-asetukset. Hintahaitari asettuu 23 000–40 000 euron haarukkaan. Kysytyimmiksi ennakoidut Active-varustellut korimallit on hinnoiteltu 28 000 euron molemmin puolin. Tavoitteena on myydä 5 500 Corollaa jo tämä vuonna. Enempää autoja Suomeen ei ole edes luvattu. –Meille tämä on vuosikymmenen tärkein autoesittely, joka kantaa vielä pitkälle ensi vuosikymmenenkuin puolelle, Toyota Auto Finlandin toimitusjohtaja Kari Skogster sanoo. –Corolla-nimi voi herättää suomalaisissa vääriäkin mielikuvia. Niiden murtaminen on nyt haaste meille. Suomalaisten korisuosikki on selvä: kaksi kolmesta ostajasta tulee valitsemaan Corolla-farmarin. Sedanille jää enää 15 prosentin siivu.