Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Funikulaari sopisi vetonaulaksi Tampereelle, vaikka Turussa saatiin aikaiseksi torso – Joukkoliikennepäällikön mielestä hissi voisi nousta Pispalanharjua ylös Näsijärven puolelta

Turkuun valmistuu maaliskuussa jo etukäteen hilpeyttä herättänyt funikulaari eli rinnehissi, mutta sopisiko moinen kulkuväline myös Tampereen harjumaisemaan? Moro selvitti, millaisia ajatuksia idea herättää matkailun, joukkoliikenteen ja kaupunkikuvan kanssa päätoimisesti tekemisissä olevissa. Kukaan haastatelluista ei tyrmännyt ideaa – päinvastoin. Kaksi kolmesta jopa varovaisesti innostui asiasta. Funikulaaria pidettiin oivallisena lisänä Tampereen matkailutarjontaan, eikä Pyynikin tai Pispalan rinteeseen rakennettu vekotin edes pilaisi kulttuurihistoriallisesti arvokasta maisemaa. –Funikulaari kuulostaa hirveän hyvältä, jos miettii Pispalan ja Pyynikin rappusia. Itse olen täyttänyt 50 vuotta, ja hikeä kyllä pukkaa, kun niitä kävelee ylös, luonnehtii johtaja Jari Ahjoharju Visit Tampereesta. Rinnehissi kelpaisi myös kaupunkikuva-arkkitehti Jalo Virkille. –Ajatus on ihan hauska. Sellainen on hieno paikka katsella kaupunkia vähän korkeammalta. Ei siinä mitään vastustettavaa ole, Tampereen kaupungilla työskentelevä Virkki sanoo. Hänen mukaansa Pyynikin ja Pispalan ympäristössä näkyy jo nykyään ”jäännöksiä” eri aikakausilta, ja funikulaari olisi meidän aikamme jäännös. Katso, miten Kolilla rinnehissi kulkee: Näsijärven puolella enemmän joukkoliikennettä Entä pystyisikö funikulaarilla ratkaisemaan Pispalanharjun joukkoliikenteen ongelman? Harjulla asuu verrattain vähän väkeä, minkä vuoksi linja-autoliikenne on ollut uhattuna. Tampereen joukkoliikennepäällikkö Mika Periviidan mukaan sama kysymys olisi edessä rinnehissin kanssa. Kustannukset eivät ehkä olisi järkevät suhteessa käyttäjämäärään. –En kuule ensimmäistä kertaa, kun joku ehdottaa funikulaaria Pispalan rinteisiin, mutta ei sitä varsinaisesti ole kukaan sinne suunnitellut. Asukaspohja ei ole kovin iso. Turkuun tehty aika lyhyt pätkä maksoi viisi ja puoli miljoonaa euroa, Periviita sanoo. Hän syventyy kuitenkin pohtimaan mahdollista reittiä vaunulle. Parhaana paikkana ala-asemalle Periviita pitää Näsijärven puolta, missä jo nyt on vilkasta joukkoliikennettä ja missä ratikkakiskot muutaman vuoden kuluttua kulkevat Rantatien reunassa. –Miksi ei funikulaari siihen rinteeseen sopisi. Turun Kakolanmäessähän maasto on vähän samankaltaista. Vaihtoehto olisi Tahmela, missä joukkoliikenteen tarjonta on kohtuullista. Periviita pohtii, sopisiko funikulaari Pispalan portaiden tietämille. –On hyvä kysymys, löytyisikö rinteestä tilaa. Rata ei voi tehdä isoja mutkia, mutta ei sen viivoittimella piirretyn suora tarvitse olla, Periviita sanoo. Voisi viedä turistit näkötornille Turismin näkökulmasta hissi voisi sijoittua muuallekin. Ahjoharju ehdottaa funikulaarin paikaksi Rosendahlin rannasta Pyynikin näkötornille nousevaa rinnettä. –Näkötorni ja Pyynikin harjumaisemat kolahtavat varsinkin ulkomaalaisiin turisteihin. Meillä kun noita nousuja ja laskuja on, ne kannattaisi hyödyntää. Torni ja funikulaari yhdistämällä voitaisiin saada aikaiseksi aika makea juttu. Hän vetäisi radan rinteessä tällä hetkellä kulkevien portaiden paikalle. –Siihen se sopisi, koska pohja olisi tehty, eikä tarvitsisi puita kaataa, Ahjoharju sanoo. Turkulaisten funikulaarista syntyi meemejä Idea Tampereen funikulaariin lähti Turusta. Siellä syntyi helmikuun alkupuolella polemiikkia Kakolanmäkeen valmistuvasta rinnehissistä, joka ei monen kaupunkilaisen mielestä vastannut ollenkaan havainnekuvaa. Sosiaalinen media täyttyi irvailuista, joissa vaunua verrattiin muun muassa telkänpönttöön, jäteastiaan ja huussiin. Turkulaisten hanke on kokenut muitakin vastoinkäymisiä. Kustannuksiksi arvioitiin alun perin 2,5 miljoonaa. Lopullinen hinta on yli kaksinkertainen eli 5,4 miljoonaa euroa. Lisäksi hissiin mahtuu noin puolet vähemmän matkustajia kuin ennakoitiin eli noin 15 matkustajaa 30 matkustajan sijaan. Turkulaisten funikulaari nousee pystysuoraan mitattuna 30 metrin korkeudelle. Rata on 110 metriä pitkä. Tampereella nousua olisi todennäköisesti enemmän ja rata pidempi, ainakin jos rata vedettäisiin Pispalan harjun laelle. Näsijärven pinta on noin 60 metriä ja Pyhäjärven pinta noin 80 metriä lakea alempana.