Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Kuluttajavalvoja varoittaa lippuja välittävästä Viagogosta: 500 yhteydenottoa kahdessa vuodessa – toimi näin, jos jouduit harhaanjohdetuksi

Kuluttajavalvoja neuvoo harkitsemaan tarkkaan asioimista lippuja erilaisiin tapahtumiin välittävän Viagogon kanssa. Viagogosta on tullut kuluttajaviranomaisille kahden viime vuoden aikana noin 500 yhteydenottoa. Lisäksi Viagogon toiminta on kuluttajavalvojan mukaan oikeuskäsittelyssä Sveitsissä. Yrityksen sivustolla on kuluttajien ilmoitusten mukaan muun muassa ollut harhaanjohtavaa tietoa tarjolla olevien lippujen määristä ja hinnoista. Viagogon verkkosivuista saattaa syntyä kuluttajille virheellinen käsitys, että välittäjä olisi tapahtumien virallinen lipunmyyjä. Näin ei kuitenkaan ole. Viagogo on Sveitsiin sijoittautunut lippujen jälkimarkkinapaikka, jonka kautta kuka tahansa voi myydä eteenpäin ostamansa tapahtumalipun. Sivustolla ei kerrota selvästi, minkälaisia mahdollisia rajoituksia tapahtumalippujen ostamiseen ja käyttämiseen liittyy. Monet tapahtumanjärjestäjät esimerkiksi edellyttävät, että lipun käyttää se henkilö, joka on sen alun perin ostanut. Harhaanjohtavaa tietoa Kuluttajien ilmoitusten perusteella sivustolla on lisäksi ollut harhaanjohtavaa tietoa siitä, kuinka paljon lippuja johonkin tapahtumaan on vielä jäljellä. Kun sivustolla on kerrottu, että tietyn tapahtuman liput ovat loppumassa, on tarkoitettu vain Viagogon kautta saatavilla olevien lippujen määrää. Moni kuluttaja onkin maksanut korkeampaa hintaa tapahtumalipuista, joita olisi ollut vielä myynnissä normaaliin hintaan virallisilla lipunmyyntisivustoilla. Lippujen hinnoissa ei ole ilmoitettu esimerkiksi arvonlisäveroa, käsittelymaksua ja/tai varausmaksua, vaan tiedot näistä lisämaksuista ovat selvinneet kuluttajille vasta siinä vaiheessa, kun heidän maksukorteiltaan on veloitettu ilmoitettua suurempi hinta lipuista. Lisäksi Viagogon verkkosivuilla on myyty lippuja tapahtumiin, joita ei todellisuudessa ole olemassakaan. Ongelmien selvittämistä on hankaloittanut se, että Viagogon asiakaspalveluun on ollut vaikea saada yhteyttä. Viranomaiset ovat vuonna 2017 nostaneet siviilikanteen Viagogoa vastaan yhtiön sijoittautumismaassa Sveitsissä. Oikeuskäsittely on yhä kesken. Sveitsin tuomioistuinratkaisun on tarkoitus koskea verkkosivuston kaikkia kieliversioita. Myös kuluttajavalvoja pyysi Viagogolta lokakuussa 2017 selvitystä kuluttajien kohtaamista ongelmista ja odottaa nyt sveitsiläisen tuomioistuimen ratkaisua ennen mahdollisiin jatkotoimenpiteisiin ryhtymistä. Toimi näin Jos olet ostanut lippuja Viagogolta pankki- tai luottokortilla ja tililtäsi on veloitettu ilmoitettua enemmän, etkä ole antanut suostumusta tuonsuuruisen maksutapahtuman toteuttamiseen, voit tehdä pankille reklamaation. Pankin on palautettava suoritus niiltä osin kuin veloitukseen ei ole ollut suostumusta. Jos olet maksanut oston luottokortilla, voit kääntyä luotonantajan puoleen myös, jos yritys ei toimita ostostasi, ostoksesta on laskutettu väärin tai tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe. Toimintaohjeiden saamiseksi voit myös olla tarvittaessa yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Kuluttajaneuvontaan voi ottaa yhteyttä puhelimitse numeroon 029 553 6901 arkisin kello 9–15 tai sähköisesti yhteydenottolomakkeella. Reklamaatioapuri auttaa laatimaan kirjallisen valituksen myyjälle.