Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta MM-kiekko Eurovaalitulos Eurovaalit Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Kasvava kaupunki tarvitsee maata uusille asunnoille, mutta kaupunkibulevardilla on ongelmansa

Tampereen kaupungin tavoitteena on kasvaa vuosittain keskimäärin noin 3 000 uudella asukkaalla. Uusille asukkaille tarvitaan asuntoja. Viime vuonna Tampereella uudistuotanto nousi kaikkien aikojen ennätykseen, kun asuntoja valmistui vuoden aikana noin 3 600. Rakentamisen kovan tahdin on jatkuttava, jos kaupungin vetovoima säilyy nykyisellään. Tampere on linjannut, että asumista tiivistetään täydennysrakentamisella, keskittämällä asumista joukkoliikenneväylien varteen ja kaupunginosakeskuksiin. Tampereen kaupungin kaavoitusohjelmassa vuosiksi 2019–2023 asuinrakentamisen kohteiksi mainitaan muun muassa Raholan radanvarsikortteli ja Hyhkyn laakso. Molempien alueiden vieressä kulkee Nokian moottoritie. Parhaillaan konsulttiyhtiö Sitowise valmistelee Tampereen kaupungille selvitystä , joka toteutuessaan muuttaisi Nokian moottoritien valtatieksi. Muutos tarkoittaisi, että Villilän ja Pispalan välisellä osuudella nopeusrajoitus laskisi 70 kilometriin tunnissa ja Nokian päässä 80 kilometriin tunnissa. Nokian moottoritien muuttaminen valtatieksi on synnyttänyt heti keskustelua, jonka sisältö ei yllätä. Työmatkalaiset ja muut tietä käyttävät ovat huolissaan nopeusrajoitusten ja valtatielle suunniteltujen liikennevaloristeysten vaikutuksesta matka-aikaan. Vilunväristyksiä arvioitsijoissa synnyttää liikenteen puuroutuminen, kun tiedetään Vaitinaron riittämätön läpäisykyky ruuhka-aikana. Vaitinaron ongelmat on ratkaistava riippumatta siitä, muutetaanko Nokian moottoritie valtatieksi. Nokian moottoritien muuttaminen valtatieksi ei välttämättä merkittävästi lisäisi ajoaikaa Nokian ja Tampereen välillä. Puhutaan minuuteista, sillä nopeusrajoituksen muutos koskisi muutaman kilometrin matkaa. Toinen kysymys on, millaista ja miten toimivaa kaupunkia muutoksen tuloksena olisi. Väyläviraston edeltäjä Liikennevirasto tyrmäsi viime vuonna Helsingin kaupungin suunnitelmat muuttaa keskeisiä sisääntuloväyliä asuinkaduiksi, kaupunkibulevardeiksi. Kaupunki olisi ohjannut asuntotuotantoa bulevardien varteen. Tampereen kannattaa ottaa selvää, miksi Helsinki epäonnistui. Valtatiesuunnitelma ei toteudu ainakaan tässä ja nyt. Sitä ennen on tarpeellista saada lähijunaliikenne Nokialle toimivaksi.