Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Vääntö soten asiakassuunnitelmasta voi kaataa koko uudistuksen – juridisesti sitova suunnitelma antaisi valitusoikeuden, mutta voisi koetella yhdenvertaisuutta

Sote-uudistuksen asiakassuunnitelma on nousemassa suureen rooliin siinä, kaatuuko koko uudistus. Asiakassuunnitelma olisi paljon palveluita tarvitseville ihmisille tehtävä suunnitelma, johon kirjattaisiin kaikki asiakkaan palvelut ja se, miten palvelut tuotetaan. Suunnitelman laatii asiakkaan kanssa hänen oma sosiaali- ja terveyskeskus tai maakunnan liikelaitos. Iltalehti uutisoi maanantaina, että asiakassuunnitelman perustuslaillisuus on yksi kiperä kysymys perustuslakivaliokunnan parhaillaan käynnissä olevassa käsittelyssä. Asiakassuunnitelmasta aiotaan Iltalehden tietojen mukaan tehdä velvoittava, jotta se on esimerkiksi muutoksenhakukelpoinen ja turvaa potilaan oikeusturvaa. Aiemmin eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta on hallituspuolueiden voimin päätynyt siihen, ettei suunnitelma olisi juridisesti velvoittava. Jos tämän ja muiden muutosten tekeminen ei onnistu nykyisen eduskunnan aikana, sote-uudistus todennäköisesti kaatuu. Sosiaali- ja terveysministeriön ylijohtaja Kirsi Varhila kertoo Lännen Medialle , että asiakassuunnitelman juridisella velvoittavuudella olisi suuri merkitys käytännön työssä. –Velvoittavuus aiheuttaisi sen, että asiakassuunnitelman olisivat muutoksenhakukelpoisia eli niistä voisi tehdä valituksia hallinto-oikeuksiin. Hallinto-oikeudet ruuhkautuisivat näistä valituksista. Asiakassuunnitelman tarkoituksena on antaa suunta, mitä palveluita asiakas tarvitsee, Varhila sanoo Lännen Medialle. Varhila pohtii myös sitä, että pelkästään asiakassuunnitelmaa koskeva valitusoikeus voisi olla yhdenvertaisuuden osalta kyseenalaista. –Asiakassuunnitelma tehtäisiin heille, joilla on tarvetta monialaisille palveluille. Heitä on noin 10–20 prosenttia asiakkaista. En ymmärrä logiikkaa, jos näille 10–20 prosentille annettaisiin valitusoikeus, mutta lopuille 80 prosentille ei, Varhila sanoo. Kaikki hoitopäätökset valituskelpoisiksi? Asiakassuunnitelmien muutoksenhakukelpoisuus voisi johtaa Varhilan mukaan lopulta siihen, että kaikki asiakkaat voisivat yhdenvertaisuuden nimissä valittaa, jos kokisivat saaneensa kehnoja hoitopäätöksiä. –Esimerkiksi lääkärit tekevät useita päätöksiä jo siinä, mitä laboratoriokokeita tehdään ja minkälaisia lääkkeitä määrätään. Tässä vaiheessa mielikuvitus ei riitä, mihin kaikkeen tämä voi vaikuttaa, Varhila toteaa. Hallituksen esityksen mukaan maakunnan liikelaitos laatisi asiakassuunnitelman, jos asiakas tarvitsee useita erilaisia palveluita. Esityksen mukaan palveluntuottajien olisi sitouduttava palvelun tuottamiseen asiakassuunnitelman mukaisesti, mutta juridista pakkoa suunnitelman noudattamiselle ei ole kaavailtu. –Asiakassuunnitelman luonne olisi vastaava, kuin se on voimassa olevassa lainsäädännössä. Asiakassuunnitelma ei olisi siten muutoksenhakukelpoinen päätös, vaan suunnitelma, joka toimisi asiakkaan palvelutarpeen arvioinnin, palvelujen suunnittelun ja palvelujen yhteensovittamisen työkaluna, hallituksen esityksessä kirjoitetaan. Oikaisu 19.2.2019 kello 13.51. Korjattu STM:n ylijohtajan Kirsi Varhilan sukunimen kirjoitusasu.