Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Jalankulkijoiden turvallisuus parantuisi suojateitä siirtämällä

Jalankulkuväylistä kertovassa artikkelissa ( AL 16.2.) paneuduttiin sinänsä tärkeään jalankulkuympäristön toimivuuteen ja viihtyisyyteen. Jutussa ei puututtu vähintään yhtä tärkeään asiaan, nimittäin jalankulun turvallisuuteen risteyksissä, joissa jalankulku ja ajoneuvoliikenne kohtaavat. Riippumatta siitä , onko risteys valo-ohjattu vai ei, on Tampereellakin sattunut liian usein jopa kuolemaan johtaneita onnettomuuksia johtuen siitä, että kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei voi havaita risteystä samaan aikaan läheltä ylittävää jalankulkijaa. Näissä tilanteissa onnettomuusvaaran aiheuttaa juuri ajoneuvon kääntyessä tapahtuva odottamaton liike lähemmäksi jalankulkijaa. Ratkaisu näihin vaarallisiin jalankulun ongelmatilanteisiin on yksinkertainen. Suojatietä ei pidä sijoittaa risteykseen, vaan 5–15 metriä risteysten jälkeen, varustaen risteys jalankulkijan oikaisemisen estävällä kaiteella. Tällöin kohtaamistilanteessa risteyksestä poistuvan ajoneuvon liike on suoraviivainen ilman jalankulkijan yllättävää sivuliikettä. Useissa autoistuneissa kaupungeissa jalankulun turvallisuutta on parannettu tällä ratkaisulla, joka on suhteellisen helposti toteutettavissa lähes jokaiseen risteykseen. Kirjoittaja on tamperelainen diplomi-insinööri.