Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Esitykset saivat jännittämään tuolin reunalla – Circus Ruska Festival pakkasi kahteen päivään sirkuksen ydinsanoman

Circus Ruska Festival on palannut talven pakkasiin neljän kesävuoden jälkeen. Nykysirkukseen keskittyvä festivaali järjestettiin nyt 14:ttä kertaa. Festivaalia on järjestetty niin Komediateatterin, Tullikamarin kuin Sorin Sirkuksenkin tiloissa. Ikimuistoisin oli sirkustelttakylä Eteläpuistossa. Kesän festivaaleilla etsittiin etua samaan aikaan järjestetyn Teatterikesän kanssa. Circus Ruskan ilmaisesitykset keräsivät kelistä riippumatta aina suuren yleisön Tullikamarin alueelle. Tällä kertaa kahden päivän tiivis festivaali oli rakennettu Hiidenrannan kulttuuritilaan Kuivaamolle. Circus Ruska paukutti kaikki kuusi osin kotimaista, osin kansainvälistä teosta kahteen päivään. Lisäksi tarjottiin Sirkus Faktorin kanssa kaikille avoin Keskustelu sirkustaiteesta -tapahtuma sekä sirkustaiteilijoille suunnattu Sirkusbrunssi. Tiivis aikataulu muodosti yhteen tilaan rakennetusta tapahtumasta varsinaisen sirkuslaisten kokoontumisen. Moni katsoi kaikki esitykset, ja vaihtoi esitysten välillä kuulumisia tuttujen kanssa. Lauantain esitysten pohjalta kuitenkin toivoi, että paikalle oli löytänyt ja mahtunut muitakin sirkuksen ystäviä. Musiikkia palloissa Jay Gilliganin kekseliäs yhden miehen show Melodic objects sekä Lux Royal eli Matias Salmenaho , Helmut Nünning ja Julien Heurtel , hulvaton kolmikko, yhdistivät jongleerauksen ja musiikin. Molemmissa esityksissä huumori oli keskeisessä asemassa, mutta eri tavoin. Gilliganin oma esiintyminen oli vähäeleistä. Leikillisyys pulpahteli läpi esityksen jongleeraukseen liittyvistä oivalluksista. Gilligan on soveltanut uusia äänitekniikoita ja saanut jongleerauspallot soimaan. Jos musiikissa rytmi on tärkeä, sitä se on myös jongleerauksessa. Gilligan näyttää tämän havainnollisesti. Jongleeraus on itse asiassa musiikkia! Lux Royalin musiikki kumpuaa vanhoista sävellyksistä ja huumori esiintyjien persoonista. Salmenaho kantoi vastuun keilojen heittelystä, Nünning näppäili ja taputteli kontrabassoa, myös keiloilla, ja Heurtel rumpalina toi oman osuutensa kolmikon hyväntahtoiseen sähellykseen. Huikeaa energiaa Illan hikisimmästä osuudesta vastasi kuuden nuorten kansainvälinen Kaaos Kaamos -ryhmä. Porukan pari- ja ryhmäakrobatiaa suoristui katsomaan tuolin reunalta valmiina ilahtumaan tai jännityksestä hätkähtämään. Esityksessä ei ollut turhia suvantopaikkoja, vaan koko ajan tapahtui ja useammin ilmassa. Ryhmän energia oli huikea. Babel Glömiin on haettu tukea teatteri-ilmaisusta jumiutumatta selkeään tarinankerrontaan. Neljäs lauantaina nähty teos, Makeshift Companyn Insomniac’s Fable , tuli visuaalisuudessaan ja liikkeellisyydessään lähelle nykytanssia. Se saattaa johtua siitä, että toinen esiintyjä, Erin O’Toole , on tanssija. Tosin sirkustaitelija Sakari Männistö kelpaa myös tanssijaksi. Teos etenee syvemmin tulkittavaksi parisuhteen tarinaksi, jota tuetaan symbolisesti erivärisillä nauhoilla ja Angela Annesley’n projisoiduilla puupiirroksilla. Uutta ja kiinnostavaa Päivän kaikki esitykset lähestyivät ja käyttivät merkittävästi jotain toista taidelajia löytääkseen jotakin uutta ja kiinnostavaa esitykseensä. Sirkus on tänä päivänä temppu, mutta se on paljon muutakin. Rosoisuudessaan ja vilpittömän tuntuisessa fyysisten rajojen etsinnässään Kaaos Kaamos onnistui koskettamaan syvimmin. Babel Glöm on kertomus läheisyydestä, yhteisöllisyydestä ja luottamuksesta eli asioista, jotka ovat tärkeä osa sirkusta.