Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Vaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Näsijärven täytöstä tarvitaan tarkat selvitykset

Viime vuoden marraskuussa Tampereen kaupunginhallitus hyväksyi raitiotien kakkososan kehitysvaiheen suunnittelun periaatteet. Samalla hyväksyttiin tilaajan rahoitusraami. Pyynikintorin ja Lentävänniemen välisen osuuden budjetiksi määriteltiin enintään 60 miljoonaa euroa ja Hiedanranta–Lielahdenkatu-osuudelle enintään 10 miljoonaa euroa. Jo nyt tiedetään, että raamit paukkuvat. Lisäkustannuksia aiheuttavat uudet suunnitelmat Näsijärven rannan täytöstä. Tampereen kaupunki sai viime lokakuussa aluehallintovirastolta luvan rannan täyttöön, edellytyksellä, että pohjavesi turvataan suojarakenteen avulla. Tästä valitettiin Vaasan hallinto-oikeuteen. Pirkanmaa Ely-keskuksen mukaan rakentamisen vaikutuksia pohjaveden muodostumiseen ei oltu riittävästi selvitetty. Kaupungin oli pakko löytää ratkaisu Vaitinaron vesistötäyttöön, mahdollistaakseen raitiotien rakentamisen Lentävänniemeen alkuperäisen linjauksen mukaisesti. Nyt sellainen näyttäisi löytyneen. Rannan ja täyttömaan väliin jätettäisiin 36 metriä leveä kanava. Tämän pitäisi kaupungin mukaan taata veden luontainen virtaus ja turvata pohjavesi. Raitiotie kulkisi täyttömaan päällä. Saarelta tarvitaan kulkuyhteys rannalle. Siltojen alustava kustannusarvio on noin kuusi miljoonaa euroa. Raitiotien kakkososan rakentamisesta kaupunginvaltuuston on määrä päättää viimeistään ensi vuoden lokakuussa. Kakkosvaiheen rakentamispäätöksen keskeisiä elementtejä on kustannustaso. Päättäjät joutuvat punnitsemaan, minkä verran alkuperäisestä kustannustasosta ollaan valmiita joustamaan. Rahan lisäksi kuntalaisia kiinnostaa täyttömaan rakentamisen vaikutus Näsijärven veden laatuun. Täyttömaana on tarkoitus käyttää Sulkavuoren keskuspuhdistamon rakentamisessa syntyvää louhetta. Kaupunki haluaa kuljettaa louheen suoraan Sulkavuoresta Näsijärveen. Jos louhe jouduttaisiin välillä varastoimaan, nostaisi se edelleen kustannuksia. Välivarastoinnin kustannukset eivät ole riittävä peruste kiirehtiä täyttösaaren rakentamista. Päättäjillä ei ole varaa tehdä rakentamisratkaisua ilman, että heillä on riittävät tiedot ympäristövaikutuksista. Kuntalaisilla on oikeus tietää, miten täyttösaaren rakentamisen vaikutukset ympäristöön eroavat alkuperäisestä rannan täytön synnyttämistä rasituksista.