Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Ravintolaketju NoHo Partnersilta iso tulospettymys, nostaa silti osinkoa

Ravintola- ja henkilöstövuokrausyhtiö NoHo Partnersin (ent. Restamax) liiketulos laski loka-joulukuussa 2,6 miljoonaan euroon vuodentakaisesta 4,3 miljoonasta. Factset-palvelun kaksi analyytikkoa odotti keskimäärin 6,0 miljoonan euron liiketulosta, joten kyseessä oli iso tulospettymys. Liikevoittomarginaali romahti 8,0 prosentista 2,7 prosenttiin. Yhtiön osakekohtainen tulos puolestaan nousi 0,12 euroon vuodentakaisesta 0,10 eurosta, kun analyytikot odottivat 0,19 euroa. Liikevaihtoa kertyi 98,4 miljoonaa euroa, kun vuosi sitten liikevaihto oli 54,4 miljoonaa. Analyytikot odottivat liikevaihdon lähes kaksinkertaistuvan 102 miljoonaan. Yhtiö on ollut ahkera yritysostaja, mikä selittää voimakasta kasvua. Osinkoa NoHo maksaa viime vuodelta 0,34 euroa osakkeelta, kun viime vuonna määrä oli 0,33 euroa. Analyytikot odottivat osingon kasvavan 0,35 euroon. Ohjeistuksessaan NoHo Partners arvioi vuoden 2019 ”liikevaihdon ja kannattavuuden kasvavan”. Koko vuodelta tavoitteena on saavuttaa eliminointien jälkeen noin 390 miljoonan euron liikevaihto ja noin 5,8 prosentin liikevoittomarginaalia, mikä tarkoittaisi noin 22,5 miljoonan euron liikevoittoa. Viime vuonna liikevaihto ylsi 323,2 miljoonaan euroon liikevoittomarginaalin jäädessä 2,2 prosenttiin. Liikevoitto oli vain 4,3 miljoonaa euroa, eli tälle vuodelle tuloksen pitäisi yli viisinkertaistua, kun taas liikevoitto kasvaisi reilut 20 prosenttia. Yhtiö päivitti pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa vuoden 2018 viimeisellä kvartaalilla. –Tavoitteenamme on saavuttaa yli 600 miljoonan euron liikevaihto ja noin 7,5 prosentin liikevoittomarginaali vuoden 2021 loppuun mennessä, yhtiö linjasi tuolloin kunnianhimoisesti. Ensi vuoden kannattavuusohjeistus jää siten selvästi tuosta tavoitteesta. NoHo Partnersilla on kaksi liiketoiminta-aluetta, ravintolatoiminta ja henkilöstövuokraus, Smile Henkilöstöpalvelut. Jälkimmäistä NoHo yritti listata viime vuonna, mutta hanke kaatui tuolloin. Tilinpäätöstiedotteessa Smilestä ei saatu juuri uutta tietoa. Yhtiötä trimmataan ja pyritään kasvattamaan orgaanisesti. –Tavoitteemme on tehdä yritysostoja eli jatkaa markkinoiden konsolidoijana. Yhtiö tuottaa hyvää tulosta ja kassavirtaa, ja sen tulevaisuuden kasvun rahoittamiseksi nähdään hyviä vaihtoehtoja, tiedotteessa muotoillaan. Toimitusjohtaja Aku Vikström perustelee heikkoa viime vuotta osin Smilen listaamishankkeella. –Tilikautta 2018 rasittivat poikkeuksellisen suuret kertaluonteiset erät johtuen Smile Henkilöstöpalveluiden listautumisannin yrityksestä, ravintolaportfolion saneerauksesta, organisaation uudelleenjärjestelyistä sekä kansainvälisen liiketoiminnan transaktioista.” Vuoden toisella kvartaalilla tapahtuneella SuperParkin myynnillä oli toisaalta positiivinen vaikutus tulokseen. Aiemmin Restamaxina tunnettu nykyinen NoHo Partners toimii noin 200 ruoka- ja seurusteluravintolan, yökerhon ja viihdekeskuksen taustavoimana. Henkilöstövuokraus on tuoreempi lisäys palettiin. Viime vuonna käyttöönotettu uusi nimi muodostuu sanoista Nordic Hospitality Partners, joista Nordic korostaa tulevaisuuden kasvumarkkinaa Pohjois-Eurooppaa sekä pohjoismaista laatua. Viime vuoden kasvua selittää erityisesti Royal Ravintoloiden osto Suomessa ja lisäksi yhtiön laajentuminen Tanskaan. Ruokaravintoloissa viimeinen kvartaali oli odotusten mukainen, mutta yökerho- ja viihderavintolaliiketoiminta jäi ”hieman” odotuksista. –Sen osalta pikkujoulusesonki oli maltillisempi verraten edeltävään vuoteen, jolloin juhlittiin satavuotiasta Suomea, yhtiö kuvailee. Royal Ravintoloiden integraation NoHo Partners toteaa etenevän aikataulun mukaisesti, ja sen arvioidaan tuovan konserniin ”vähintään kuuden miljoonan euron synergiat vuoden 2019 loppuun mennessä”. Uuden ohjeistuksen mukaisesti koko ravintolasegmentin tavoitteena on saavuttaa tänä vuonna noin 250 miljoonan euron liikevaihto ja yli 6 prosentin liikevoittomarginaali, mikä tarkoittaisi yli 15 miljoonaa euroa. Koko viime vuonna ravintoloiden liikevaihto ylsi 210 miljoonaan euroon ja marginaali oli heikko 1,1 prosenttia. Yhtiö kertoi loppuvuonna lopettaneensa kosolti kannattamattomia ravintoloita. Henkilöstövuokraussegmentin tavoitteena on saavuttaa tänä vuonna noin 150 miljoonan euron liikevaihto ja noin viiden prosentin liikevoittomarginaali, mikä tarkoittaa 7,5 miljoonaa euroa. Koko viime vuonna Smilen liikevaihdoksi kertyi 127 miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaali oli 3,9 prosenttia. Tässäkin jää siis roimasti parannettavaa.