Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Alma Median kannattavuus parani roimasti, hallitus esittää parempaa osinkoa

Alma Median kannattavuus parani huomattavasti vuonna 2018. Torstaina julkistetun tilinpäätöksen mukaan yhtiön oikaistu liikevoitto oli 57,3 miljoonaa euroa, 16,2 prosenttia (13,9 prosenttia vuonna 2017) liikevaihdosta. Liikevoitto kasvoi yli 12 prosenttia. Liikevoitto 61 miljoonaa oli 17,2 prosenttia liikevaihdosta, kasvua oli peräti 31,0 prosenttia Osakekohtainen tulos oli 0,51 (0,39) euroa. Hallituksen osinkoehdotus 0,35 (0,24) euroa/osake. Kaikki liiketoimintasegmentit paransivat liikevoittoaan viimeisellä vuosineljänneksellä. Liikevaihto laski myytyjen liiketoimintojen johdosta 354,6 (367,3) miljoonaan, laskua oli 3,5 prosenttia. –Vuoden 2018 viimeisen vuosineljänneksen tulos oli erinomainen kaikkien liiketoimintojen parantaessa tulostaan, kertoo toimitusjohtaja Kai Telanne tilinpäätöstiedotteessa. –Kovin tuloskirittäjä oli jälleen kerran Alma Markets 33,7 prosentin liikevoittomarginaalilla. Rekrytointiliiketoiminnan kasvu hidastui alkuvuodesta itäisen Keski-Euroopan toimintamaissamme, mutta oli edelleen hyvällä tasolla kansantalouksien vahvan vedon tukemana. Alma Talentissa digitaalinen sisältömyynti kehittyi hyvin useissa medioissa. Kauppalehden digisisältötuottojen kasvu kompensoi painetun median sisältötuottojen laskun vuonna 2018. Myös tapahtuma- ja kirjaliiketoiminta sekä digitaalinen mainosmyynti Suomessa kehittyivät myönteisesti. Aamulehden digitilaukset vetivät   –Alma Consumerissa toimenpiteet julkaisutoiminnan kannattavuuden turvaamiseksi jatkuivat. Painetun median mainosmyynti laski, joskin yleistä markkinakehitystä hitaammin. Vastaavasti segmentin digitaalinen mainosmyynti kasvoi markkinaa nopeammin: erityisesti videomainonta, ohjelmallinen ostaminen sekä sisältömarkkinointi. Alma Consumerin alue- ja paikallismedioiden digitilausmyynti on kehittynyt lupaavasti, Telanne sanoo. Aamulehden digitaaliset tilaukset menivät jälleen hyvin kaupaksi. Digi only -tilausten määrä kasvoi edellisvuodesta 46 prosenttia. Aamulehden maksullista uutissovellusta puolestaan käyttää säännöllisesti nykyään jo reilusti yli 50 000 ihmistä. –Viime vuosi osoitti, että laadukas journalismi kannattaa myös verkossa myös taloudellisesti, sanoo Aamulehden vastaava päätoimittaja Jussi Tuulensuu . Yli odotusten Viimeisen kvartaalin tulos ylitti analyytikko-odotukset reippaasti. Oikaistu liiketulos oli 17,1 miljoonaa euroa loka-joulukuussa. Analyysipalvelu Factsetin keräämä konsensus (keskiarvo) odotti oikaistun liikevoiton olleen loka-joulukuussa 12,1 miljoonaa euroa, kun vuosi sitten oikaistua liikevoittoa kertyi 11,3 miljoonaa. Osakekohtainen tulos oli neljännellä kvartaalilla 0,12 euroa. Osakekohtaiseksi tulokseksi analyytikot odottivat Factsetin ennusteen mukaan 0,09 euroa, kun vertailukaudella se oli 0,04 euroa. Alma Media arvioi vuoden 2019 liikevaihdon pysyvän edellisvuoden 2018 tasolla ja oikaistun liikevoiton kasvavan vuodesta 2018. Telanteen mukaan hyvän tuloksen ja vahvan kassavirran myötä Alma Mediasta tuli katsauskauden lopussa lähes nettovelaton yhtiö. –Vahva taseemme, huolimatta IFRS 16:n vaikutuksesta, antaa liikkumatilaa tulevaisuuden kasvun rakentamiseen, digitaalista liiketoimintaamme kasvattaviin yrityskauppoihin sekä kilpailukykyämme vahvistaviin teknologiainvestointeihin. Digitaalinen liiketoiminta muodostaa lähes puolet konsernin liikevaihdosta ja 3/4 oikaistusta liikevoitosta. Kansainväliset toiminnot ovat 20 prosenttia liikevaihdosta ja 40 prosenttia konsernin oikaistusta liikevoitosta.  Aamulehti on osa Alma Mediaa.