Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Moron Liikennetohtori Arto Grönroos vastaa kysymykseen: "Kuka maksaa, jos Mustanlahdenkadun risteyksessä kolahtaa?"

Moron Liikennetohtorin Arto Grönroosin vastaanotolle on tällä kertaa saapunut ärtyneitä talviautoilijoita, joita kismittävät jääpolanteet, urat ja muut talviset riesat. Lukija kysyy: Kuva on otettu Amurista, jossa autojen risteykseen tekemä väärä ajolinja aiheuttaa todellisen vaaranpaikan. Kuten risteyksen ajourasta näkyy, on ajoradalla ajettu pääasiassa vasemmanpuoleista kaistaa kohti Raumaa ja Vaasaa. Kesken risteysaluetta ajoura kuitenkin siirtyy oikeanpuoleiselle kaistalle kohti Särkänniemeä. Autoilijat eivät katso lainkaan yläopasteita, vaan ajavat uraa pitkin niin kuin muutkin ovat tehneet. Kuka maksaa, jos Mustanlahdenkadun risteyksessä kolahtaa? Passatilla pääsee Liikennetohtorin vastaus: Autojen tekemät urat ovat vaarallisia ja jokatalvinen ongelma. Nyt tuntuu siltä, että ongelma on isompi kuin aikaisemmin. Urat muodostuvat sinne, missä talven alkaessa aamuvarhain lumisateen jälkeen autoilijat oikaisevat ajolinjojaan niin, että ajetaan viereistäkin kaistaa. Autoilijan pitäisi tarkemmin havainnoida oikeanpuoleisella kaistalla ajaessaan ajoneuvonsa paikka niin, että auton ajolinja pysyy omalla kaistallansa mutkissa ja risteysalueilla. Kun oikaisevat jäljet vahventuvat, helposti ajetaan urissa, vaikka viereisellä kaistalla ajava on täysin omalla kaistallansa. Kun onnettomuus tapahtuu, viimein katsotaan ja mitataan väärin ajaneiden ajolinjat, jotka usein ylittävät jopa paljastuneen kaistaviivan! Väärää ajolinjaa ajanut ja siten onnettomuuden aiheuttanut on vastuussa. Arto Grönroos Liikennesuunnitelu ei ota talvea huomioon Lukija kysyy: Liikennesuunnittelu ei nykyisin näytä ottavan huomioon sitä, että Suomessa sataa joskus lunta. Uudet kadut ja risteykset tehdään kapeiksi ränneiksi, ja tämän lisäksi ajolinjatkin joskus kovin epäloogisiksi, vaikka tiedetään, että lunta ja polannetta ei kuitenkaan poisteta tien reunasta tai kaistamerkintöjen päältä. Joka talvi käy niin, että jos menosuunnassa on kaksi kaistaa kuten esimerkiksi Hatanpään valtatiellä, oikeanpuoleisella kaistalla ajavien ajolinjat leviävät vasemman kaistan puolelle, ja kun asvalttiin syntyy ajoura, tämä ura kulkee merkityn kaistaviivan yli. Haluaisinkin tietää, kuka on väistämisvelvollinen, jos ajetaan näissä urissa, ja kenen on syy, jos rinnakkaisilla kaistoilla ajavien kyljet ottavat kiinni? Onko asia eri, jos kaistaviiva on näkyvissä tai jos se on lumen peittämä? Normaalistihan jos tie kapenee rakenteellisista syistä, oikea kaista jatkuu, ja vasemmalla ajava väistää, mutta tässähän ei ole siitä kysymys. Missä mennään Liikennetohtori vastaa: Jääpolanteet ja syvät urat ovat talvinen ongelma. Autoilijat ajavat urissa, vaikka näkevät, että tiehen kulunut pariura on välillä esimerkiksi kaarteissa osittain samaan suuntaan kulkevan viereisen kaistan puolella. Useissa paikoissa liikennemäärät ovat kuluttaneet kaistoja erottavan kaistaviivan näkyviin ja silloin on helppo todeta, että urassa ajava ja naapurin kaistalle ohjaava kuljettaja on kylkikolarissa vastuussa. Arto Grönroos Lukija kysyy: Pyynikillä uuden pyöräkaistan keskelle on istutettu nyt liikennemerkki. Vaarallinen pyöräilijöille. Ei hyvä. Hämmästynyt Liikennetohtori vastaa: Liikennemerkin sijoitus on vaarallinen, pyöräkaista on tarkoitettu sujuvaksi ja turvalliseksi paikaksi liikkua polkupyörällä. Liikennemerkin sijainti on syytä muuttaa heti. Arto Grönroos Liikennetohtorille osoitetut kysymykset (mieluusti valokuvan kera) voi lähettää moro@aamulehti.fi.