Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Ratinan suvannossa kallistunutta M/S Tamperetta on paikattu puutapeilla, mutta laiva vuotaa edelleen: "Katsomme ensi viikkoon, pysyykö se pinnalla"

M/S Tampereen vuotoa ei ole saatu kokonaan tukittua. Satamamestari Matti Joki kertoo, että kun pumppaus keskeytettiin, laiva joutui uudelleen vaikeuksiin. –Laiva vuotaa tälläkin hetkellä. Pumppaus lopetettiin aamulla, mutta laiva alkoi sen jälkeen kallistua. Uudet pumput piti viedä kiireesti, koska vaarana oli, että laiva kaatuu kyljelleen, Joki kertoo maanantaina. Aamulehti uutisoi sunnuntaina, kuinka M/S Tampere oli upota Pyhäjärveen Tampereen Laukontorin rannassa. Laivan sisällä oli tuolloin kymmeniä kuutiometrejä vettä. Tällä hetkellä ei ole vaaraa, että aluksesta vuotaisi polttoainetta veteen. –Jos laiva pysyy pinnalla, hätää ei ole. Mutta paha paikka se on, jos laiva siinä menee pohjaan, koska uimapaikka on vieressä. Voi olla vesi vähän oudon oloista. Lue myös: M/S Tampereen uppoamisen syy selvillä – Kuvat: Alus kallistui Tampereen Laukontorin rannassa, omistaja sai kuulla turmasta Aamulehdeltä Nosto Eteläpuistoon on viimeinen vaihtoehto M/S Tampere joudutaan joka tapauksessa siirtämään muualle. Tällä hetkellä alus kelluu Hopealinjalle varatulla paikalla. –Katsomme ensi viikkoon, pysyykö se pinnalla, ja siirrämme laivan sen jälkeen Ratinan puolelle, missä se voi talvehtia. Joen mukaan vuotokohtia on paikattu puutapein. Jos vuotoja ei saada kokonaan tukituksi, laiva pitää nostaa kuivalle maalle. Vaihtoehtoja on kaksi. –Huonompi on se, että joudumme nostamaan laivan Eteläpuistoon. Se on kuitenkin ainoa paikka, missä näin painava paatti saadaan ylös. Laiva painaa lähelle 70 000 kiloa ja vaatii kaksi isoa nosturia. Toinen vaihtoehto on toimittaa alus telakalle Valkeakoskelle. –Jos pystymme pitämään laivan hengissä, viemme sen Valkeakoskelle vettä pitkin. Se on silloin pumppujen kanssa hinattava. Päätös on tarkoitus tehdä 20. helmikuuta. Talvihuolto oli tekemättä Vuodon syyksi on paljastunut venttiilien rikkoutuminen. Joki kertoo, että merenkuluntarkastaja tutki aluksen sunnuntaina ja totesi, että talvihuollot olivat tekemättä. –Aika tuhot ovat tulleet, koska vesi on ollut niin korkealla, että moottorit ja muut olleet veden peitossa. Alus on hieno ja perinteinen. Toivotaan, että se saadaan liikennöitävään kuntoon. Ratinan suvantoon on viime vuosina uhannut upota useampikin laiva. Viime kesänä suvannon laituriin ankkuroitu M/S Kimalle painui keulasta veden alle. Vuonna 2012 suvantoon kellahti kyljelleen 116-vuotias hinaaja Vili. –Kyllä näitä vuosien varrella on tullut. Aina se jättää jälkensä, kun laiva kastuu enemmän. Lue myös: "Työntekijämme kuuli keulasta lotinaa" – Vuotavaa ja kallistunutta ravintolalaivaa tyhjennetään Tampereella Ratinan suvannossa