Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tieauraajilla on viikonloppuna kiire, sillä maanantaina kaikki jäätyy – "Nyt sivuteillä pinta on kuin rasvaa"

Tampereen ja koko Pirkanmaan auraajille tulee hikinen viikonloppu ja kulkijoille tuskaisia hetkiä. Perjantaina alkanut suojasää on sulattanut lumipolanteelle tasatut väylät, ja ajourat murtuvat nyt sohjoksi pohjaan saakka. Bussipysäkit jyräytyvät puuroksi. Koko lauantain ja sunnuntain taivas kaataa räntää ja vettä. Myöhään lauantai-iltana sää saattaa käväistä pakkasella. Pakkanen puraisee maanantai-iltana ja tiistaina. Siihen mennessä auraamatta jääneet väylät ja aukiot jämähtävät röykkyisiksi iljanteiksi. Maanantain pieni lumisade täydentää liukkauden. –Loskaa ei tarvitse olla monta senttiä, kun jalat kastuvat. Pyrimme puhdistamaan kymmenellä urakka-alueellamme väylät niin nopeasti kuin mahdollista, Tampereen kunnossapitopäällikkö Mikko Myllynen puhaltaa. Tampereen kadut on jaettu kolmeen hoitoluokkaan. Sunnuntaisin Tampereen kaupungin ohje on, että aurojen on lähdettävä pääväylillekin kakkosluokan verran. Silloin irtolunta saa olla enintään viisi senttiä. Viime viikkoina ylityöllistetyt urakoitsijat pusertanevat sunnuntain vähennetyllä henkilöstöllä. Myllynen myöntää, että tammi-helmikuulla jälkisiivous eli lumikasojen poiskuljetus ja kolmosluokkaan sijoitettujen katujen hoito on väkisin viivästynyt. –Jos nyt tulee seesteinen sääjakso, väylien leventäminen kuntoon ja lumikasojen poisto vie hyvinkin viikon. Olemme pyrkineet pitämään risteyksien ja suojateiden näkemät auki kasoista. Lunta on tullut Tampereella kuukaudessa noin 75 senttiä. Se kaikki on jäänyt pintaan. Kolmos- ja ysitie lensivät suolakuraa perjantain. Niitä alemman hoitoluokan teistä tuli paikoin lähes ajokelvottomia. Urat ovat sivuteillä vaarallisen syviä, liikenteellä on siellä suuria vaikeuksia. –Nyt sivuteillä pinta on kuin rasvaa, sillä märkä lumi tiivistyy pintaan. Parhaiten henkilöautoissa siellä pitää pohjoismainen kitkarengas, sillä nastat eivät ulotu jäähän. Sivutiet ehtivät pohjastaan jäätyä hyvin, ne kestävät kyllä, kokenut parkanolainen rengaskauppias Pekka Leppihalme toteaa. –Huonoja teitä liikkuvissa maitoautoissa ja polttoaineiden jakelurekoissa etupään pyörissä on nastat. Jotkut käyttävät jopa vetopyörissä nastoja, koska mutkateillä pitoa on saatava. Metsiä rymyävät tukkirekat pelaavat lumiketjuilla, ei siellä muuten näillä lumimäärillä pääse.