Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

VR ja Veikkaus ovat kumpikin valtionyhtiöitä, mutta matkalippu ei saa olla mikään arpalippu

VR ja Veikkaus ovat valtionyhtiöitä. Yhteistä niiden palvelujen käyttäjille on viime aikoina ollut, että lopputulos on arpapeliä. Veikkauksen tapauksessa se ikään kuin kuuluu pelin henkeen, mutta VR on rautatiekuljetuksia operoiva liikenneyhtiö, jonka uskottavuus perustuu sen tuottamien palvelujen luotettavuuteen – eikä niinkään jännityksen tunteeseen sekä epävarmuuteen, joita esimerkiksi lottoaja tavoitteleekin ryhtyessään pelifirman asiakkaaksi. Kun junavuoro myöhästyy tai se perutaan, asiakkaan syyttävä sormi osoittaa ensimmäisenä VR:ää. Mutta jos toimimaton vaihde tai auraamaton väylä hidastavat junan kulkua, ei aina voida kiistatta osoittaa yhtä vastuullista toimijaa ja vaatia tältä korjausta toimintaan. Rataverkko esimerkiksi kuuluu Väylävirastolle. Destia vastaa suuresta osasta rautateiden kunnossapitoa. Usein on kyse pitkistä ketjuista, joissa palveluja tilataan ja tuotetaan toimijoiden kesken. Aamulehdelle on esimerkiksi kerrottu, miten kunnossapitopalvelujen hintoja on painettu niin alas, että urakoitsijat eivät enää halua enää edes tarjoutua niitä hoitamaan. Asiakas kokee vain lopputuotteen, ja sen tuottaa VR. Nykyään yhtiö sentään jo maksaa korvauksia pahimmista, yli tunnin myöhästelyistään. Siihen sen on pakottanut Euroopan unionin rautatievastuuasetus. Asetuksen mukaan asiakas on oikeutettu saamaan neljänneksen lipun hinnasta takaisin, jos juna myöhästyy yli tunnin. Kun viivästy ylittää kahden tunnin rajan, korvaus kaksinkertaistuu 50 prosenttiin lipun hinnasta. Moni korvauksen hakija on kuitenkin saanut huomata, että esimerkiksi 15 euro lipusta ei saakaan mitään takaisin, sillä VR ei suorita alle 4 euroon jääviä korvauksia. Senkin tekee mahdolliseksi EU:n asetus, joka jättää yhtiöille luvan asettaa korvauksille alaraja. Asetuksessa määritelty suurin sallittu alaraja on juuri tuo 4 euroa. VR on siis korvauksissa tasan niin pihi kuin asetus sallii. Pienistä rahoista on kysymys. Mutta jos esimerkiksi sarjalipulla Tampereen ja Helsingin väliä kulkeva myöhästyy vaikka kuinka usein, ei hänen kannata hakea kompensaatiota. Pienistäkin korvauksista kertyisi jonkinlainen summa, kun haittoja kertyy sarjana. Matkustajien on hyvä perätä oikeuksiaan. Kokemus osoittaa, että junaliikenteen taso on aiemmissa tapauksissa noussut, kun heikosta laadusta on pidetty ääntä. Valittaminen ei saa olla turhaa. Viestin VR:lle on oltava selkeä: me maksajat ansaitsemme parempaa.