Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Saabin toimitusjohtaja lupaa investoida Tampereelle: "Keskitymme Tampereella puolustusteollisuuden tarpeisiin"

Saab aikoo jatkaa investointeja Tampereelle perustamaansa teknologiakeskukseen, kertoo toimitusjohtaja Håkan Buskhe . Suomalaistoimittajia keskiviikkona Tukholmassa tavannut Buskhe toteaa, että valitaan ilmavoimien seuraavaksi monitoimihävittäjäksi sitten uuden sukupolven Gripen tai ei, puolustusteollisuuskonsernilla on tarkoitus kasvaa Suomessa. –Perustimme teknologiakeskuksen Tampereelle, ja nyt kahden vuoden jälkeen se työllistää kaksikymmentä henkeä. Tulevaisuudessa luku kasvaa. Buskhen mukaan Tampereella kehitetään häirintäteknologioita niin puolustusteollisuuden kuin siviilimaailmankin tarpeisiin. –Maailmassa, jossa on paljon 4G- ja 5G-verkkoliikennettä, on myös paljon häirintäsignaaleja. Maanpuolustuksessa tulee varautua viholliseen, joka yrittää häiritä laitteistoja, joten työskentelemme paitsi jammereiden, myös häirintää kestävien sensoreiden parissa. Näitä voidaan käyttää siviilissäkin, mutta luonnollisesti Tampereella keskitymme paljon puolustusteollisuuden tarpeisiin, ja edistymme erittäin hyvin, Buskhe totesi. Kehitystyötä tekevä keskus tulisi Tampereelle Keskiviikkona Saabin HX-kampanjan johtaja Magnus Skogberg avasi suomalaismedialle tarkemmin yhtiön vastausta ilmavoimien tarjouspyyntöön. Kaikkien viiden konekandidaatin valmistajat palauttivat tarjouspyyntövastauksensa viime viikolla puolustusvoimien logistiikkalaitokselle. Tarjouspyyntövastauksen osana on erityisen Gripen-järjestelmien kehitystyöhön keskittyvän systeemikeskuksen perustaminen. Skogbergin esityskalvoissa systeemikeskuksen sijainniksi oli merkitty Tampere. Vaikka päätös keskuksen sijainnista onkin suomalaisten, Skogberg toteaa että Tampereen valinta kartalle ei ollut aivan sattumaa. –Tämänkaltaisen keskuksen sijaintia voi tarkastella monella tavalla, mutta jos otetaan mallia Ruotsin toimintatavasta, ja etsitään ilmailualan tiedon keskusta sekä puolustusvoimien että yritysten näkökulmasta, minusta on luonnollista ajatella Tamperetta yhtenä vaihtoehdoista. Kaksipaikkaisiakin malleja Skogbergin mukaan Saabin tarjouspyyntövastaus koskee 64:ää koneyksilöä, joista 52 olisi yksipaikkaista E-mallia ja loput 12 kaksipaikkaista F-mallia. Skogberg painottaa, että kyseessä on vasta tarkempien keskustelujen lähtökohta, mutta on silti merkillepantavaa, että yritys tarjoaa verraten suurta määrää kaksipaikkaisia koneita. Esimerkiksi Eurofighterin alustava tarjousvastaus koskee 64:ää yksipaikkaista konetta. –Esimerkiksi elektroninen sodankäynti on yksi niistä erittäin monimutkaisista tilanteista, joissa kaksihenkisestä miehistöstä olisi hyötyä. Lentokoulutus on toinen, perinteisempi esimerkki, ja näiden erilaisten hyötyjen yhdistelmä sai meidät päätymään esitykseen, jossa osa koneista olisi kaksipaikkaisia. Tässä mallissa Gripeneillä olisi hieman samanlainen rooli kuin Super Hornetilla. Sen valmistaja Boeing esitti viime kesänä Jyväskylän lentonäytöksen yhteydessä, että Suomi voisi hankkia myös Super Hornetin kaksipaikkaista elektronisen sodankäynnin erikoiskonetta E/A-18G Growleria. Tarkemmin Skogberg ei avaa, miten Gripen-kaluston suorituskyky muuttuisi, jos Suomi päätyisi hankkimaan vain yksipaikkaisia E-versioita. –Tarjouspyynnössä kysyttiin, miten ratkaisisimme tiettyjä skenaarioita parhaalla mahdollisella tavalla, ja vastauksemme on vasta dialogin aloitus. Alle voi vaihtaa parempaa rautaa Tähän mennessä sitovia Gripen-kauppoja on tehty vain Ruotsin (60 E-mallia) ja Brasilian (28 E- ja 8 F-mallia) kanssa, mutta toimitusjohtaja Buskhe ei pelkää, että Saabille jäisi liian kapeat hartiat, mitä tulee skaalaetuun ja jatkokehitysmahdollisuuksiin. –Brasilia suunnittele vielä kahta Gripen-erää, eli 72 konetta, ja Ruotsi toista 60 koneen sarjaa, ja meillä on 400 koneen liiketoimintasuunnitelma. Buskhen mukaan Saab varaa säännönmukaisesti budjettiinsa rahaa jatkokehitykselle. –Saab tulee sanoista Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Me aiomme rakentaa hävittäjiä myös tulevaisuudessa, mutta voimme myös tehdä yhteistyötä muiden valmistajien kanssa. Saab ja Boeing valmistavat paraikaa yhdessä T-X -suihkuharjoituskonetta, josta Yhdysvallat on tehnyt 350 koneen tilauksen. –Emme kuitenkaan tuhlaa kaikkea osaamistamme vain yhteistyöhön muiden kanssa, sillä meillä on velvollisuutemme Ruotsin valtiota kohtaan. Ei ole salaisuus, että haluamme tehdä yhteistyötä Britannian kanssa, kun he kehittävät seuraavaa hävittäjäänsä. Tempest-nimellä kulkevan projektin tarkoituksena on kehittää brittien Eurofighter-kalustolle korvaaja, joka tulisi käyttöön vuoden 2040 tienoilla. –Gripen E lentää noin vuoteen 2060-2070, ja sen softa on kehitetty niin, että alle voi aina vaihtaa parempaa rautaa. Jos katsotaan Ruotsin tilannetta, ei ole mitään järkeä ajaa valtiota konkurssiin kehittämällä äärimmäisen kallista puolustusteknologiaa, mutta ei ole myöskään järkeä olla kustannustehokas, jos kalustosta ei ole ampumaan alas vihollisia. Teknologia kehittyy niin nopeasti, että emme voi odottaa suuria tilauksia voidaksemme panostaa kehitystyöhön, vaan sitä pitää tehdä jatkuvasti. Oikaisu 7.2.2019 kello 21.02: Saabin Tampereen-toimipisteessä työskentelee 20, ei 30 henkeä. Henkilöstöä 16 400 (2017) Liikevaihto 3.0 miljardia euroa (2017) Nettotulos 134 miljoonaa euroa (2017)