Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

VR on ennen korjannut talviongelmiaan, kun kansa on sitä vaatinut – siksi meidän on vaadittava pienetkin rahamme takaisin

Kirjoitan tätä asemalla. Minun pitäisi olla junassa matkalla Tampereelta Helsinkiin. Mutta enpä ole. Talvi on taas yllättänyt VR:n. Jo viime viikolla huomasin, että innolla kabineteissa visioitu tunnin juna onkin jo totta: juna kuin juna on tunnin myöhässä. Nyt ei enää naurata, kun kuuntelen liikennetiedotuksia: ”myöhästymisen syy on kaluston odotus”. No, sitä VR:n kalustoahan tässä on asemalla ja laiturilla odotettu jo kolmen vartin verran, eikä sitä vieläkään näy. Nyt kirjoitan tätä seisovassa junassa. Matkan pysähdyspaikoiksi on määritelty Tikkurila ja Pasila, mutta paikka muistuttaa jotenkin oudolla tavalla Toijalaa. Aikataulusta olemme nyt noin tunnin ja 20 minuuttia jäljessä. Teknistä vikaa epäillään. Menetettyjä jatkoyhteyksiä luetellaan, ja myöhästymistä pahoitellaan. Vaihteeksi kirjoitan tätä liikkuvassa junassa. Mietin, miten helppoa olisi vaatia kilpailua raiteille ja yksityisiä yrityksiä liikennöimään junia. Mutta etenkin esimerkit Britanniasta panevat pohtimaan toisen kerran. Hakisinkin oppia Japanista. Siellä bisneskulttuuriin kuuluu pyytää asiakkailta anteeksi ja maksaa korvauksia jo muutaman minuutin myöhästymisestä. Välillä pahoitellaan 20 sekuntia etuajassa lähteneitä vuoroja. Vihdoin kirjoitan tätä perillä Helsingissä. Muistan, että muutama vuosi sitten junien talvisista myöhästelyistä pidettiin niin kovaa meteliä, että VR ryhdistäytyi korjausliikkeeseen. Seuraavana vuonna aikataulut pitivät taas paremmin, vaikka lumi ja pakkanen aiheuttivat yhä ”haasteita”. Meidän matkustajien on jälleen aika korottaa ääntämme. Myöhästymiskorvaukset ovat vaatimattomia, mutta parannusta palvelussa tuskin tapahtuu, ellemme ryhdy määrätietoisesti vaatimaan rahojamme takaisin aina, kun emme saa sitä, mistä olemme maksaneet. Korvauksen mahdollisuudesta on sentään ryhdytty informoimaan matkustajia. Jälleen kirjoitan junassa, paluumatkalla. Juna on käytännössä tyhjä, koska se ensin peruutettiin aamulla mutta palautettiin liikennöintiin päivällä. Tietojärjestelmä ei sallinut lippujen myyntiä tähän junaan. Koko ajan olen saanut ystävällistä apua VR:n palveluhenkilöstöltä, mutta järjestelmistä ja yhtiöstä ei jää kaunista sanottavaa. Tee tässä nyt ilmastotekoja.