Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Tamperelaiset hukkaavat ämpärikaupalla matkakortteja joka vuosi – Otimme selvää, mitä pitää tehdä jos hukkaa tai löytää kortin

Tamperelainen palautti jonkun kadonneen matkakortin viime viikon maanantaina Frenckellin asiakaspalveluun ja oli yllättynyt, että niitä varten oli varattu ämpäri. Oliko ämpäri tuttu seikka, Tampereen seudun joukkoliikenteen asiakaspalvelun vastaava Satu-Elise Paakkonen? –Tämä ämpäri ihmetytti minua, kunnes kuulin, että vartijalle oli ilmeisesti liikennöitsijältä tuonut ison määrä kortteja. He olivat laittaneet ne ämpäriin, jotta kortit voisi helposti viedä puhelinpisteeseen käsiteltäväksi. Siellä korteista tulostetaan historia ja lähetetään viesti omistajalle, jonka jälkeen ne laitetaan kaappiin aakkosjärjestykseen odottelemaan hakua. Suurin osa näistä löytökorteista tosin on jo korvattuja eli omistaja on käynyt tekemässä korvaavan kortin. Korvatut matkakortit menevät hävitykseen. –Varsinkin kausilippulaiset hakevat nopeasti korvaavan kortin, koska on kallista maksaa kaksi kertaa päivässä kertamaksu – 3,50 euroa. Kuinka paljon hukataan? –Valitettavasti emme pidä lukua löytökorteista, mutta määrä liikkuu tuhansissa. Liikennöitsijät toimittavat löytökortit asiakaspalveluun kolme kertaa viikossa. Myös tavaratalot, poliisi, ravintolat toimittavat löytökortteja. Jos siis hukkaat matkakortin, niin miten toimit? –Kortin voi sulkea soittamalla asiakaspalveluun puh. 03 5656 4700. Kadonneesta kortista voi myös tehdä korvaavan kortin, jolloin sisältö siirtyy uudelle kortille, tästä veloitetaan korttimaksu ja käsittelymaksu. Otetaanko yhteyttä matkakortin omistajaan? –Asiakaspalvelusta lähetämme tekstiviestin tai sähköpostin kortin löytymisestä. Tämän vuoksi kannattaa korttia luodessa yhteystiedot, emme käytä niitä markkinointiin. Onko riskiä, että joku toinen käyttää matkakorttisi loppuun? –Toki, jos korttia ei ole suljettu. Lapsillekin hankitaan nykyisin vuosilippuja, koska ne voi kuolettaa, jos lapsi hukkaa sen. Miten toimia, jos löytää hukatun kortin? –Kortin voi antaa kuljettajalle tai tuoda asiakaspalveluun. Löytöpalkkiota ei ole. Ilmoita matkakorttisi katoamisesta joukkoliikenteen asiakaspalveluun, jossa se voidaan sulkea. Korttia ei voi vielä toistaiseksi sulkea Nella Nettilatauspalvelussa. Tampereen seudun joukkoliikenteen asiakaspalvelu Frenckellinaukio 2 B, kellon alta sisään. Asiakaspalvelun puhelinnumero 03 5656 4700 Jos matkakorttisi löytyy, saat siitä ilmoituksen tekstiviestillä. Kadonnut kortti voidaan korvata uudella. Liput siirretään tällöin uudelle kortille ja kadonnut mitätöidään. Siirrosta peritään käsittelymaksu ja uudesta matkakortista korttimaksu. Haltijakohtaista matkakorttia tai matkailijalippua ei voida sulkea eikä korvata uudella kortilla. Löydetyt kortit mitätöidään.