Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Helsinki-Vantaalla lumityöt tehdään lähes miljoonan euron jättiläisauroilla, eikä lumimäärän kanssa ole mitään ongelmia – "Auraamme kiitotien 11 minuutissa"

Lyhyen ajan sisällä tupruttanut suuri lumimäärä aiheuttaa ongelmia varsinkin eteläisessä Suomessa. Väylien auraamisen kanssa taistellaan tällä hetkellä niin kaupungin kaduilla, valtaväylillä kuin raideliikenteessäkin. Helsinki-Vantaan lentoasema on kuuluisa lumiosaamisestaan. Se on jouduttu viimeksi sulkemaan vuonna 2003 ja silloinkin vain 30 minuutiksi. Sen jälkeen lentoasema on ollut auki säässä kuin säässä. Lentoasemalla keskeisintä on pysyä auki, sillä kaikkein kallein vaihtoehto olisi kentän sulkeminen. Tänä talvena lumi ei ole tuottanut minkäänlaisia erityisongelmia, sanoo Helsinki-Vantaan lentoaseman apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola . – Olemme tehneet töitä tosi kovasti, aurattu on yötä päivää. Mitään erityisongelmia ei ole ollut lumen kanssa. Lunta on vain ollut hirveä määrä, hän sanoo. Lumipyry ja lumimassat eivät itse asiassa ole olosuhteista haastavimpia, huomauttaa Noronen-Juhola. Vaikeimmat olosuhteet kohdataan, kun sää sahaa nollan molemmin puolin. Vaihtelevuus on suurempi haaste kuin esimerkiksi runsas lumi. Ennakointi ja taktiikka ratkaisevat Lumikeleillä lentoaseman toiminta edellyttää riittävää kalustoa, osaavaa henkilöstöä ja oikeaa ennakointia ja taktiikkaa. Kaluston ytimessä ovat lähes miljoona euroa maksavat jättiläislumiaurat. Niitä Helsinki-Vantaalla on yli 20. Lentoaseman kunnossapito-organisaatio käsittää 70 vakituista työntekijää, joiden lisäksi talven tehtävissä työskentelee noin 80 ihmistä. Yhteensä 150 henkilön organisaatio työskentelee kolmessa vuorossa – eikä nuku koskaan. – Talvi tehdään käytännössä kesällä. Kaikki on valmisteltu etukäteen. Kun talvikausi alkaa, ruvetaan vain tekemään hommia, Noronen-Juhola sanoo. Helsinki-Vantaan lentoaseman kunnossapito toimii tiiviisti yhteistyössä lennonjohdon kanssa. Käytännössä lennonjohto ajoittaa kunnossapidolle aikahaarukan, joka sysää nopean toiminnan kunnossapitojoukot liikkeelle. – Auraamme kiitotien 11 minuutissa. Nopeus mahdollistaa tämän kaiken, Noronen-Juhola sanoo. Kiitotiet ovat noin 3,5 kilometriä pitkiä ja 60 metriä leveitä. – Olemme varautuneet erityyppisiin asioihin. Meillä on esimerkiksi 25 erilaista kiitotieaurauskuviota. Aurauskuvio vaihtelee aina sen mukaan, mikä kiitotiekombinaatio on käytössä. Kaikki on pohdittu etukäteen. Oikaisu 5.2. kello 19.52: Korjattu otsikon virhe. Aurat maksavat lähes miljoonan, eivät kaksi miljoonaa. Etelä-Suomessa lunta on paikoin puoli metriä eli harvinaisen paljon. Pohjoisessa ja Lapissa lunta on tavallista vähemmän. Helsingissä lumen syvyys on Ilmatieteen laitoksen mukaan noin 40–50 cm. Tällä viikolla lunta on luvassa lisää.