Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Hei huomenta Suomi-rata, hyvin pyyhkii – vihdoin ja viimein

Oy Suomen Rata Oy. Nimikin kalskahtaa jo siltä, että tekeillä on jotain poikkeuksellista ja lähes historiallista. Hallituksen keskeiset ministerit päättivät perjantaina, että maahan perustetaan uusi raideliikenteen mahdollisuuksia kehittävä valtionyhtiö. Tarkoituksena on vauhdittaa esimerkiksi alle tunnissa Helsingin ja Tampereen väliä kulkevan junan toteutumista. Äkkiseltään voisi kysyä, mihin tarvitaan uusi yhtiö, kun meillä on jo junia operoiva valtionyhtiö VR ja valtionvirasto Ratahallintokeskus, joka huolehti Suomen rataverkon ylläpitämisestä, rakentamisesta ja kehittämisestä. Uuden yhtiön keskeinen idea on kuitenkin rahanhankinnassa. Hankeyhtiönä se voi etsiä ja saada rahoitusta muualtakin kuin valtion talousarviosta. Kysymys kuuluukin lopulta toisin päin: miksi yhtiö perustetaan vasta nyt? Rautatieliikenteen uudistamisessa vitkuteltiin Suomessa liian kauan. Ensin elettiin yhden ja kokonaisen valtionmonopolin varassa. Junaliikenne nähtiin jopa eräänlaisena sosiaalisena toimintana. Vielä EU-aikakauteen siirryttäessä nähtiin paljon vaivaa vanhojen rakenteiden ja ikiaikaisten menettelytapojen säilyttämiseksi. Kilpailun avaamisesta puhuttaessa tärkeintä oli viivästyttää sitä mahdollisimman pitkään. Jotain symbolista onkin siinä, että Suomen rautateiden raideleveys on käytännössä sama kuin Venäjällä. Muualla Euroopassa vallitseva standardi on noin yhdeksän senttiä kapeampi. Meidän junillamme ei länteen olisi asiaa. Uudet hankeyhtiöt ja Suomi-rata -konsepti siirtävät katseen suunnan vihdoin menneestä tulevaan. Myös maksaminen muuttuu. Nyt mukaan halutaan alueet ja kaupungit, jotka eniten hyötyvät junayhteyksistä ja jotka eniten kaipaavat niiden kehittämistä. Tampere on ollut melkeinpä äänekkäimmin vaatimassa yhteyksien ja ratainfrastruktuurin kehittämistä. Sen on siis aika myös vastata huutoon, kun tilaisuus konkreettisten tulosten aikaansaamiselle aukeaa. Samoin Tampere on oikealla asialla perätessään myös muita pirkanmaalaisia kaupunkeja ja kuntia mukaan luomaan perustaa rautatieliikenteen uusille kehitysaskeleille. Elinkeinoelämäkin iloitsee uudesta avauksesta, jonka julkinen valta on käynnistänyt. Ei varmaan olisi haitaksi, jos yritysmaailma ilmoittautuisi mukaan myös varmistamaan tärkeiden hankkeiden rahoitusta.