Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Hoivakoteihin on saatava yhteinen palautejärjestelmä sekä palvelun tarjoajalle että sen ostajalle

Hoivakotien palvelujen tasosta on vihdoin noussut julkinen kohu. Tätä on odotettukin, kuten televisiossa haastateltu sosiaalialan asiantuntija totesi. Kannattaa huomata, että vanhusten ja muistisairaiden hoidon ohella hoivakodeissa annettava palvelu koskee myös suurta joukkoa omaishoidettavia. Valitettavan usein saan erilaisissa omaishoitajien tilaisuuksissa ja ryhmissä kuulla kertomuksia huonosti sujuneista lyhytaikaisen asumisen jaksoista eri hoivakodeissa. Omaishoitajahan saa kaksi tai kolme vapaapäivää kuukaudessa ja yleensä hoidettavalle osoitetaan näiden vuorokausien ajaksi hoitopaikka jostakin lähiseudun hoivakodista. On ehkä syytä muistuttaa etteivät vapaapäivät suinkaan ole omaishoitajalle ilmaisia vaan niistä peritään noin 11 euron korvaus/päivä. Kuvaukset hoidon tasosta ja asukkaiden kohtelusta ovat usein niin kauheata kuunneltavaa, että on vaikea uskoa niitä todeksi. Television A-studiossa esiintyi muutama päivä sitten hoivapalveluyrityksen edustaja, joka kannusti hoidettavien omaisia antamaan palveluista palautetta. Tämä toivomus kuulosti korvissani enemmänkin vastuun pakoilemiselta ja yritykseltä suojautua tietämättömyyden taa. Omaishoitajayhdistyksen jäsenet ovat usein ehdottaneet palautejärjestelmän luomista hoivakodeille. Ehdotus on viety hoivakotien tietoon samalla, kun niihin on käyty tutustumassa. Tällä hetkellä ei palveluntarjoajilla kuitenkaan ole valmista ja toimivaa kanavaa, jonka kautta omaiset voisivat antaa palautetta. Hoitoa voi tietysti kommentoida laitoksen henkilökunnalle samalla, kun käy hoidettavaansa katsomassa. Epäilen kuitenkin, että kiireiselle työntekijälle toimiston ovenraosta huikattu palaute harvoin kulkee antohetkeä pidemmälle. Ehdotan , että hoivapalveluita kilpailutettaessa otetaan jatkossa yhdeksi valintakriteeriksi valmis sähköinen palautteenantojärjestelmä. Palveluntarjoajat saavat verkossa toimivat palautejärjestelmät toimimaan nopeasti, jos niistä tehdään edellytys hyväksyttävälle tarjoukselle. Omaisten taitamattomuutta on turha pelätä. He ovat niin valveutuneita, että osaavat kyllä täyttää netissä olevan lomakkeen. Jos eivät itse osaa niin aina löytyy lähipiiristä auttaja, jos halutaan antaa hyvää tai huonoa palautetta. Sähköinen palaute voidaan ohjata sekä palvelun tarjoajalle, että sen ostajalle. Näin ostajat saavat tosiaikaista tietoa siitä, mitä rahallaan saavat. Kouluarvosanat vapaamuotoisen palautteen lisänä tekevät palautteista vertailukelpoisia ilman tulkinnan varaa. En pidä lainkaan mahdottomana sitäkään, että saadun palautteen laatu jatkossa vaikuttaisi osaltaan siihen, paljonko palveluntarjoajalle sopimusaikana maksetaan. Kirjoittaja on Tampereen Seudun Omaishoitajat ry:n puheenjohtaja.