Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Miksi Eugen Schauman tarttui aseeseen? Sarja kertoo myös Verikoirien tekemistä surmista

Aktivistit ★★★ Eletään 1900-luvun ensimmäisiä vuosia Helsingissä. Venäjän keisari ja Suomen suuriruhtinas Nikolai II määrää Suomen suuriruhtinaskunnalle entistä tiukempia säädöksiä, jotka ovat Suomen hallitusmuodon vastaisia. Kansa vihastuu kenraalikuvernööri Nikolai Bobrikoviin . Senaattori Waldemar Schaumanin virkamiespoika Eugen ( Oskar Pöyst i) on yksi heistä, jotka eivät hyväksy Venäjän pyrkimyksiä. Hän on myös pettynyt isänsä liian passiivisena pitämiinsä toimiin senaatissa. Taiteilijasisar Sigrid Schauman ( Stella Laine ) kulkee mukana veljensä kansallismielisten ystävien porukassa, vaikka haluaakin suojella rakasta veljeään kaikelta pahalta. Nuorena kuolleen äidin muisto on tehnyt sisaruksista toisilleen erityisen läheisiä. Sisaren pelot toteutuvat, kun Schauman päättää ottaa ohjat omiin käsiinsä. Ristiriitaisia ja seksuaalisesti epävarmoja nuorukaisia Helsinki-filmin Kotikatsomolle tuottama kolmiosainen sarja kertoo Eugen Schaumanin lisäksi myös Lennart Hohenthalin ja koululaisjoukko Verikoirien tekemistä surmista ja surmayrityksistä, jotka kohdistuivat Suomen venäläistämistoimien toteuttajiin ja kannattajiin. Aktivistit -trilogia on kuin sukua Ylellä joulukuussa 2017 nähdylle Seitsemäntoista -sarjalle. Kummassakin katsoja pääsee arvuuttelemaan, mitkä kohtauksista ja vuoropuheluista ovat olleet totta ja mitkä olisivat kenties voineet olla . Todellisiin henkilöihin ja tositapahtumiin perustuvissa fiktiivissä sarjoissa on aina se riski, että henkilöhahmojen historialliset esikuvat halutaan esitellä mahdollisimman idealistisessa tai juhlallisessa valossa. Tähän syntiin Lauri Maijalan ohjaamassa minisarjassa ei syyllistytä. Sekä Schauman että Hohenthal näytetään ristiriitaisina ja seksuaalisesti epävarmoina, tunteidensa vieminä nuorukaisina. TV1 sunnuntaina 3.2. klo 21.05 Tositapahtumiin…perustuvissa fiktiossa…on aina riski. Historialliset…esikuvat halutaan esitellä…juhlallisessa valossa.