Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Miksi Nyssessä ei voi maksaa tekstiviestillä? Jos käytän bussia vain kerran kuukaudessa, sovelluksen lataaminen puhelimeen ei maksa vaivaa

Tampereen seudun joukkoliikenteessä on otettu käyttöön uusi maksutapa, mobiilikertamaksu. Se toimii kännykkään ladattavalla mobiilisovelluksella. Veloitus menee käyttäjän pankki- tai luottokortilta, joka yhdistetään sovellukseen. Mobiilimaksu on tervetullut vaihtoehto, sillä se on halvempi kuin kuljettajalta ostettu kertamaksu ja kätevämpi kuin kolikot. Se sopii satunnaiselle bussimatkustajalle, jolla ei kuitenkaan koskaan ole niitä kolikoita matkassa. Sovellukseen on yhdistetty myös reittiopas, mikä helpottaa matkan suunnittelua. Toistaiseksi mobiilisovelluksella voi maksaa vain kertalippuja, jotka ovat voimassa tunnin kerrallaan. Jos bussia käyttää päivittäin tai lähes päivittäin esimerkiksi työmatkoihinsa, matkakortille ladattava kausi- tai arvolippu on edelleen edullisin vaihtoehto. Mobiiliin on myöhemmin tulossa myös muita lippuvaihtoehtoja. Satunnaista bussimatkustajaa kuitenkin mietityttää, miksi Tampereen busseissa ei pysty maksamaan tekstiviestillä. Helsingin seudun joukkoliikenteessä (HSL) kätevä tekstiviestilippu on ollut käytössä jo vuodesta 2002 lähtien. Kännykkälippu tilataan lähettämällä tekstiviesti A 1 numeroon 16355 ennen ratikkaan, metroon, bussiin tai Suomenlinnan lauttaan nousemista. Maksu lisätään puhelinlaskuun. Vaivattoman kännykkälipun ainut haittapuoli onkin ollut oikeastaan se, että työnantajan puhelimella sitä ei ole voinut tilata. Tampereella tekstarilippua ei ole otettu käyttöön, koska sen käytön valvominen on ongelmallista. Sitä kun ei pysty "leimaamaan" eli koneellisesti tarkastamaan autossa. Tästä syystä myös Helsingin seudulla on otettu käyttöön mobiilisovellus, jonka käyttäjäksi ihmisiä pyritään ohjaamaan hinnoittelulla. Kertalippu tekstiviestillä maksaa 2,90 euroa, mutta sovelluksella vain 2,20. Tulevaisuudessa tekstiviestilipusta tullaan todennäköisesti luopumaan hankalana ja vanhanaikaisena. Sovellukset ovat tulevaisuutta, joten niitä kehittää jokainen vakavasti otettava palveluntarjoaja. Seurauksena kuitenkin on, että ihmisten älypuhelimet pullistelevat erilaisia sovelluksia. Varsinkin vanhempien puhelinmallien käyttäjät joutuvat harkitsemaan, mitä sovelluksia luurissaan pitävät. Muuten muisti täyttyy, ja laite hidastuu. Jos käytän bussia vain kerran tai pari kuukaudessa, kannattaako minun nähdä se vaiva, että lataan mobiilisovelluksen puhelimeeni.