Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Hallitus perustaa yhtiön suurten raidehankkeiden edistämiseen – Helsingin ja Tampereen väliselle yhteydelle tulee oma hankeyhtiö

Hallitus perustaa yhtiön keskeisten junayhteysvälien kehittämiseen ja mittavien raideliikenneinvestointien edistämiseen. Ensisijassa on määrä kehittää niin sanottua Turun tunnin junaa ja pääraideväliä Helsingistä Tampereelle. Hallitus teki asiasta päätöksen talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa perjantaina ja järjesti asiasta tiedotustilaisuuden. Yhtiö on työnimeltään Oy Suomen Rata Ab. Se on valtion kokonaan omistama. –Kaupunkien väliset nopeat yhteydet edesauttavat koko Suomen saavutettavuutta, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoi tiedotustilaisuudessa. Yhtiö muodostaa konsernin perustamalla tytäryhtiöitä. Bernerin mukaan kevään aikana aiotaan perustaa hankeyhtiö esimerkiksi Suomi-radalle, joksi Helsingin ja Tampereen välistä päärataväliä suunnitelmissa kutsutaan. Hallitus katsoo, että kaupunkien sitoutuminen mukaan on edellytys hankeyhtiöiden perustamiselle. Hallituksen toiveissa on, että keskeiset ratavälit toimivat 2030-luvulla. Hankeyhtiöt valittiin muodoksi muun muassa sen vuoksi, että hankeyhtiöt voivat hakea ja saada rahoitusta myös muualta kuin valtiolta. Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) kertoi, että hankeyhtiöt mahdollistavat, että keskeiset ratavälit voivat kehittyä nopeammin kuin niin, että rahoitus tulisi pelkästä valtion budjetista. Hankeyhtiö Suomi-radan lisäksi perustettavat tytäryhtiöt ovat: Hankeyhtiö Turun tunnin juna, kalustoyhtiö, kiinteistöyhtiö ja Rail Baltica -yhtiö. Valtio aikoo pääomittaa Suomen Rata oy:tä 100 miljoonalla eurolla. Emoyhtiö pääomittaa edelleen esimerkiksi Hankeyhtiö Suomi-rataa 16 miljoonalla eurolla. Pääomituksesta leijonanosa, noin 71 miljoonaa euroa, ohjataan Suomen Radan alaisuudessa toimivaan kalustoyhtiöön. Hankeyhtiöiden toiminnassa on mukana myös EU-rahoitusta. Suomi-radan kehittämiseksi suunniteltujen hankkeiden eli Lentoradan ja Lentoasema-Tampere-ratakäytävän kokonaiskustannukset ovat alustavien arvioiden mukaan noin 5,5 miljardia euroa. Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n toimitusjohtaja  Jyri Häkämies  kommentoi tiedotteessa, että on erinomaista, että hallitus ottaa käyttöön uusia malleja isojen infrainvestointien edistämiseen. Häkämiehen mukaan on tärkeää saada yhdistettyä Helsinki, Tampere ja Turku tunnin junayhteyksillä. Kasvukolmion raideyhteydet ovat avainasemassa, kun työssäkäynnin ja asumisen alueita halutaan laajentaa. –Hankeyhtiöiden myötä tuleva hallitus saa hyvät lähtökohdat arvioida raideyhteyksien rahoittamista ja toteuttamista. Hyvä suunnitteluvalmius parantaa myös Suomen mahdollisuuksia hyödyntää raidehankkeissa EU-tukea, Häkämies sanoo tiedotteessa.