Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Vaitinaron risteys on esimerkki suomalaisesta saamattomuudesta – viiden vuoden odotusaika maksaa yhteiskunnalle enemmän kuin kolmannen kaistan rakentaminen

Koko elämäni olen seurannut Suomen kehittymistä. Välillä on menty eteenpäin, välillä taas junnatttu paikallaan. Nyt tuntuu taas olevan vaihe, jossa oikein mitään ei tahdota saada valmiiksi. Isoja hankkeita suunnitellaan ja suunnitellaan, mutta valmista vain ei tule. Tai jos valmistuukin, niin epätäydellisenä, kuten on käynyt vaikkapa lukemattomilla yhteiskunnan vetämille tietojärjestelmä- ja digihankkeille. Mitä tapahtuu samaan aikaan toisaalla? Virossa kehitys on ollut huikeaa, koska maassa on selkeä tahtotila saada asiat kuntoon. Viro – toisin kuin Suomi – hankki EU-tukea tiestöönsä. Nyt Viron tiet ovatkin paljon paremmassa kunnossa kuin meillä. Toinen esimerkki: jokaisella virolaisella on sähköinen henkilökortti. Meillä asiaa vasta suunnitellaan, jos nyt sitäkään. Ja Suomellahan on Viroon isoveliasenne, minkä vuoksi se ei voi kysyä sieltä neuvoa. Meillä on useita kansallisia suurhankkeita, muun muassa päärata ja sote, mutta niissäkään ei oikein päästä mihinkään. Pääradan tarve on tunnustettu jo ainakin kymmenen vuotta sitten, mutta edelleen ollaan lähtötilanteessa. Taas joudutaan odottamaan seuraavat kymmenen vuotta. Ja jos sote nyt saataisiinkin valmiiksi, niin terveydenhuollon tietojärjestelmän kehittäminen on edelleen pahasti kesken. Tästä päämäärättömyydestä on hyvä esimerkki Vaitinaron risteys rantaväylällä. Morossa oli 24.1. kirjoitus, josta ilmeni, ettei seuraavan viiden vuoden aikana voi tehdä muuta kuin säätää liikennevaloja. Kolmas kaista liikennevalojen ohi tyrmättiin sillä, ettei kaistasta voisi rakentaa sellaista, että myös raskas liikenne voisi käyttää sitä. Tässä voi kysyä, että miksi raskaan liikenteen yleensä pitäisi voida käyttää sitä. Liikenneruuhkia helpottaisi huomattavasti se, että kaista olisi tarkoitettu vain henkilöautoliikenteelle; eihän siinä tarvittaisi muuta kuin painorajoitusmerkki kaistan yläpuolelle. Nyt tarvittaisiin oikeaa tekemisen meininkiä. Viiden vuoden odotusaika on aivan kohtuuton ja maksaisi yhteiskunnalle paljon enemmän kuin kolmannen kaistan rakentaminen. Lisäksi tuo viisi vuotta toteutuu vain, jos projekti saataisiin sujumaan ihanteellisesti. No, ei varmaan saada.