Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Lapsen pitää osata ilmaista itseään ja kertoa omista ajatuksistaan – tähän auttaa riittävä kokemus itsensä ilmaisemisesta ja taiteesta

Suomen Lastenkulttuurikeskusten liiton Taidetestaajat -hankkeen paneelikeskustelu viime perjantaina Educa-messuilla käsitteli tärkeää aihetta – Taide ja nuoret. Keskustelijoina olivat valtakunnan taideikonit Jorma Uotinen ja Paleface, lastenpsykiatri Raisa Caccitore , tubettajatähti Miisas sekä Taidetestaaja-nuoret Tampereelta ja Rovaniemeltä. Minua jäi mietityttämään keskustelussa nuorten esiin nostama teema. Taidediggailu on monesta yläkouluikäisesta noloa. Ehkä kasiluokkalaisena melkein kaikki, paitsi oman genren asiat ovat noloja. Mutta silti. Onko minusta taiteen diggailu on juuri nyt noloa? Mikä saisi nuoret innostumaan taiteesta ja eri taidemuodoista niin, että niiden kokeiluun ja kokemiseen ei liittyisi häpeää? Keskustelussakin esiin nousseet taiteen merkitykset ihmisyyden ja hyvinvoivan mielen näkökulmasta ovat keskeisen tärkeitä. Miten meidän nuoriso voisi oppia taiteen ja eri taiteenalojen kielen ja parhaimmillaan tuottaa myös itse taidetta. Perheen ja opettajien arvostukset ja asenteet tunnistettin keskeiseksi suunnannäyttäjäksi ja haasteeksi heikosti toteutuva saavutettavuus ja saatavuus. Suomen kulttuurirahaston ja Sveska Kulturfondenin rahoittama Taidetestaajat -hanke etsii vastauksia kysymyksiin käytännössä. Lähes absurdi idea! Mitäs jos viedään ihan jokainen Suomen kasiluokkalainen Suomen jokaisesta kunnasta taiteen äärelle kokemaan, tykkäämään, inhoamaan ja kyllä, myös nolostumaan. Hanke tavoittaa kolme ikäluokkaa kolmen vuoden ajan. Niin paljon ja toisaalta niin vähän. Kasi-ikäluokkia tulee joka vuosi, mutta hanke loppuu jo kahden vuoden päästä. Onneksi Suomessa on kuntia ja kaupunkeja (noin kolmannes), jotka ovat panostaneet sitoutuneesti lasten ja nuorten kulttuurikasvatukseen. Opetus- ja varhaiskasvatussuunnitelmien osana toteutettavissa kulttuurikasvatusohjelmissa tutustuminen taiteisiin alkaa parhaimmillaan jo päiväkodissa. Lastenkulttuurikeskukset, nuorisotalot, museot ja kulttuuripalvelut tarjoavat mahdollisuuksia kokeiluun ja tekemiseen vapaa-ajalla, jos niiden luo löytää ja tarjontaa on omassa lähiympäristössä. Ja sitten on tietenkin vielä se liian piilossa oleva ja aina vähän paheksuttu nuorten oma kulttuuri ja itse riippumattomasti tuottama taide. Tämä ei kuitenkaan ole tarpeeksi varmistamaan tasavertaista kulttuuri- ja sivistystyötä. Koulun sitoutunut kasvatustyö varmistaa jokaisen perustaidot yhteiskunnallisten arvostuksien mukaisesti. Mutta mitä järkeä, että lapsi osaa laskea ja kirjoittaa, mutta ei osaa kertoa ajatuksistaan, ilmaista itseään ja kokea haltioitumista eikä uskalla tuoda julki ajatuksiaan? Selvää on, että tarvitsemme isot linjaukset jokaisen lapsen ja nuoren taiteellisen sivistyksen varmistamiseksi. Suomi tarvitsee pieniä ja kasvavia hartioita, joiden suojassa sykkivät rohkeat, innokkaat ja häpeästä vapaat sydämet.