Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tietojen ilmoittamisessa tulorekisteriin on ollut ongelmia – Syynä voi olla esimerkiksi iso tai pieni kirjain, väliviiva tai ruksi väärässä paikassa

Vuoden alussa käyttöön otetun tulorekisterin tietojen syötössä on ollut alkukankeutta. Palkkatietoja ei aina ole saatu ajettua järjestelmään ajallaan. Työnantajan pitäisi ilmoittaa tiedot viimeistään viiden kalenteripäivän kuluessa palkanmaksupäivästä, mutta viiveitä on syntynyt. Osa palkansaajista on ihmetellyt, miksi heidän tulonsa eivät näy rekisterissä. –Minkäänlaista järjestelmävikaa ei ole ollut koko tammikuun aikana. Todennäköisesti kyse on siitä, että tietojen ilmoittamisessa on tapahtunut jokin virhe, jonka vuoksi ilmoitus ei ole tallentunut tulorekisteriin, vastaa tulorekisterihankkeen viestintäpäällikkö Marjo Björk . Teknisiä ongelmia Tilitoimistoja edustavan Taloushallintoliiton mukaan tulorekisterin käyttöönotto on ollut iso hanke, joka on vaatinut paljon työtä kaikilta osapuolilta. –Siihen nähden tilanne näyttää kohtuullisen hyvältä. Ohjelmistoissa on ollut teknisiä ongelmia, eivätkä käyttäjät vielä ole täysin hallinneet ilmoituskäytäntöjä. Varmasti se on välillä tuskastuttanutkin, sanoo liiton henkilöstöhallinnon johtava asiantuntija Eija Männistö . Liiton jäsenyritykset hoitavat yli 140 000 suomalaisen yrityksen ja yhteisön taloushallintoa ja laskevat yli 300 000 palkkapussia kuukaudessa. –Kuluvan viikon tiistaina tulorekisteriin oli tehty yli kaksi miljoonaa palkkatietoilmoitusta, joten paljon niitä on mennyt perillekin, Männistö huomauttaa. Tulorekisterin myötä ilmoitusmenetelmät ja palkkaohjelmistot muuttuivat. Työnantajan eli käytännössä palkanlaskijoiden on pitänyt opetella uudet käytännöt. Tammikuu on ollut sisäänajoa myös vastaanottavassa päässä eli tulorekisterin ylläpidossa. Ilmoittamisessa on paljon uusia käytäntöjä, joiden opettelu vie aikansa. –Esimerkiksi ammattiluokan ja eläkejärjestelynumeron ilmoittamisessa pitää olla tarkkana ihan siitä alkaen, käyttääkö isoa vai pientä kirjainta, montako numeroa on ja mihin kohtaan tulee väliviiva, Björk kertoo. Tulorekisteriin ei voi lähettää virheellisesti tai puutteellisesti ilmoitettuja tietoja. Virheelliset aineistot eivät tallennu järjestelmään. Ruksi puuttuu Osaan palkkajärjestelmistä, esimerkiksi Palkka.fi -palveluun, on rakennettu sähköinen yhteys eli niin kutsuttu tekninen rajapinta palkkahallinnon järjestelmän ja tulorekisterin välille. Näin tietojen ilmoittaminen on voitu automatisoida. Valtaosa palkkailmoituksista onkin tehty tätä kautta. Yksi tyypillinen virhe on ollut, että rajapintahakemusta tehdessään hakemuksen tekijä, esimerkiksi tilitoimisto, ei ole valinnut kohtaa "Organisaationi ilmoittaa tulorekisteriin tietoja toisen tahon puolesta" eikä omasta puolestaan. Tällöin tulorekisteri on hylännyt lähetetyn aineiston ja antanut ilmoittajalle virheilmoituksen. –Seuraamme jatkuvasti syitä, miksi aineistot eivät tule läpi ja ohjaamme asiakkaita. Jos tulee virhetilanne, pyydämme asiakasta täyttämään havaintolomakkeen. Näin pyritään pääsemään käsiksi ongelman juurisyyhyn, Björk toteaa. Sähköisessä verkkopalvelussa kunkin täytettävän laatikon vieressä on myös pieni i-symboli eli infonappula, jota painamalla saa lisää tietoa. Tilitoimistoissa alkuvuosi on ollut työntäyteinen, sillä tulorekisterin opettelun lisäksi tammikuussa on tehty myös viimeistä kertaa viime vuoden vuosi-ilmoituksia. Verohallinto on ilmoittanut, että ensimmäisen vuoden aikana sanktioita ei määrätä, vaikka tulotietojen ilmoittamisessa olisi viivettä. Eri asia on, jos kyse on piittaamattomuudesta eikä tietoja ole yritettykään ilmoittaa. Tulorekisteri otettiin käyttöön 1.1.2019. Kansallinen sähköinen tietokanta, joka sisältää kattavat palkka-, eläke- ja etuustiedot yksilötasolla reaaliaikaisesti. Ensimmäisessä vaiheessa eli vuodesta 2019 lähtien tulorekisteriin ilmoitetaan tiedot palkoista ja ansiotuloista. Vuodesta 2020 alkaen ilmoitetaan myös eläke- ja etuustiedot. Tulorekisterin tietoja käyttävät Verohallinto, Kansaneläkelaitos (Kela), työttömyysvakuutusrahasto (TVR) sekä työeläkelaitokset ja Eläketurvakeskus (ETK). Vuonna 2020 tiedon käyttäjien määrä kasvaa ja mukaan tulevat muun muassa te-toimistot. Tulorekisterin ansiosta viranomaisille toimitettavien paperisten palkkalaskelmien tarve vähenee. Esimerkiksi Kela saa automaattisesti tiedot etuuden hakijan ansiotuloista. Jokainen voi katsella rekisteristä omia tulotietojaan. Tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun tunnistaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.