Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Yllätyskäännös joukkoliikennelautakunnassa keskiviikkona – Pispalan bussi sai sittenkin lisäaikaa

Pispalan kansalaisliike tyrmistyi, kun suunnitelman mukaan heidän harjun oman bussinsa numero 115 liikennöinti tyssäisi 31. joulukuuta tänä vuonna. Joukkoliikennelautakunnassa keskiviikkona 30. tammikuuta tapahtui kuitenkin yllätyskäännös, kun lautakunta teki sille annettuun esitykseen yhden muutoksen, joka koskee bussia numero 115. Pispalaan liikennöivä bussi 115 sai lisäaikaa. Bussi jatkaa liikennöintiä talvikauden 2019 – 1920, kun esityksenä oli, että vuoro liikennöisi tämän vuoden loppuun. Kansalaisliike käytti viime vuonna kaikki mahdolliset vaikuttamisen keinot, jotta bussi alkoi uudelleen kulkea harjun päähän asti. Moro kysyi joukkoliikennejohtaja Mika Periviidalta tiistaina, mistä nyt on kysymys. Onko nyt niin, että Pispalan harjun bussia (115) ollaan taas poistamassa, joukkoliikennejohtaja Mika Periviita? –Ei olla nyt poistamassa. Valtuusto myönsi Pispalanharjun bussilinjalle määrärahan yhdeksi vuodeksi eli kalenterivuodeksi 2019. Jatkoa linjataan syksyllä talousarvioneuvotteluissa. Linjaa 115 liikennöidään tehdyillä päätöksillä vuoden 2019 loppuun. Pispalan väki on ollut siinä käsityksessä, että käyttäjämääriä seurataan tämä vuosi ja jatkosta päätetään niiden perusteella? Miksi tämä hätäily? Pispalassa on kampanjoitu, että käyttäkää bussia ja usein se on ollut jopa tungokseen asti täynnä. Minkälaisia käyttäjälukuja nyt on tästä alusta kertynyt? –Päivittäinen matkustajamäärä oli viime viikolla keskimäärin 210 matkustajaa eli noin 100 matkustajaa suuntaansa, joista Pispalanharjulta 50 matkustajaa eli puolet. Vuoroja on yhteensä 50 kappaletta, joten keskimääräiseksi matkustajamääräksi tulee neljä matkustajaa per vuoro. Käytännössä matkustajamäärä vaihtelee 1–12 matkustajaa/vuoro. Viesti päättäjille Bussin vaikutusalueella asuvat Toivo Autiosaari ja hänen puolisonsa Annamarja Ollikainen-Autiosaari lähettivät tiistaina päättäjille viestin, jossa he edellyttivät, että joukkoliikennelautakunta kokouksessaan tällä viikolla tekee päätöksen Pispalan bussilinjan 115 jatkamisesta 31.5.2020 saakka, yhdenvertaisesti muiden kaupungin bussilinjojen kanssa. –Tampereen kaupungin Joukkoliikenteen palveluryhmä on tehnyt suunnitelman talviaikataulukauden 2019–2020 liikenteen palvelutarjonnasta joukkoliikennelautakunnan käsiteltäväksi torstaina. Ehdotettu talvikausi alkaa 8.8.2019 ja päättyy 31.5.2020. Palveluryhmän esityksen mukaan Pispalan bussi numero 115:n liikennöinti päättyy 31.12.2019. Tämä tarkoittaa, että bussi 115:n kulku loppuu kuluvan vuoden 2019 päättyessä. –Ehdotus on vastoin Pispalan asukkaiden ja bussireitin varrella asuvien toiveita ja tarpeita. Myös ehdotus on ristiriidassa kaupunginvaltuuston yksimielisesti tekemän kaupungin kehittämisstrategian ja kaupunginvaltuuston yksimielisen budjettilinjauksen kanssa 19.12.2018, jossa linja-autoyhteys palautettiin Pispalaan. Pispalan erityispiirteet ja bussilinjan tarve eivät ole muuttuneet mitenkään aikaisemmasta. Talviaikana ne vielä korostuvat entisestään, säiden vaihdellessa, jäätiköiden lisääntyessä ja liikkumisen vaikeutuessa. Valtuustoaloite Kaupunginvaltuutettu Aila Dündar-Järvinen (sd.) jätti tämän viikon maanantaina valtuustoaloitteen linja 115 jatkamiseksi välillä Tampereen Keskustori – Pispalanharju – Keskustori. –Esitän, että Tampereen bussilinja 115 Keskustori – Pispalanharju–Keskustori ei lakkauteta vuonna 2020. Linjalle tulee esittää määräraha myös tuleville vuosille, heti vuoden 2020 alusta. Pispalanharjun ja alueen asukkailla on samanlainen oikeus toimiville joukkoliikennepalveluille kuin muillakin Tampereen asukkailla, sanoo Aila Dündar-Järvinen valtuustoaloitteessaan. –Kenelle tahansa normaalikuntoisellekin harjulle kipuaminen ilman kantamuksiakin on raskasta. Pispalanharjulle tulee korkeuseroa valtatieltä 30 metriä (kymmenen kerrosta) ja Tahmelasta linja 25:n pysäkiltä peräti 67,5 metriä, eli 30 kerroksisen kerrostalon verran. –Minulle kerrottiin joulukuussa, kun kysyin joukkoliikennejohtaja Mika Periviidalta Pispalan bussin jatkosta, että käyttäjämääriä seurataan keväällä ja sitten tehdään johtopäätöksiä jatkosta. Tämän kerroin pispalalaisille. Täytyy myös huomioida, että linja 115 ei ole kulkenut vielä kuukauttakaan, joten oikeita johtopäätöksiä käyttäjistä ei vielä voi tehdä, sanoo Aila Dündar-Järvinen. 12.9.2018 Pispalan asukkaat järjestivät tapahtuman Pispalan koululle, jonka aiheena oli joukkoliikenteen takaisin saaminen Pispalanharjulle. Päättäjät oli kutsuttu myös tilaisuuteen. 5.10.2018 perustettiin kansalaisliikkeen Facebookiin linjan 15 palauttamiseksi Pispalanharjulle. Pispalan asukkaat lähettivät uudelleen 7.10 valtuutetuille vetoomuksen Pispalanharjun joukkoliikenteen jatkamisen puolesta. 2018 marraskuussa budjettineuvotteluissa valtuustoryhmät suostuivat 100 000 euroon ja pikkubussiin Pispalanharjulle. 19.11.2018 Valtuusto hyväksyi määrärahaesityksen budjettikokouksessa. Lopetetun linja 15 palvelu turvataan jatkossa pikkubussilla välillä Keskustori–Pispalanharju, alkuperäiselle päätepysäkille, Harjunpäähän asti, mahdollisimman paljon alkuperäisen linjan 15:n reittiä ja vuoroväliä noudattaen. Määrärahalisäys oli 100 000 euroa. 28.11.2018 Joukkoliikennelautakunta päätti joukkoliikenteen palvelutasosta kesäkaudelle 2019 ajankohdalle 3.6– 8.8.2019. Pispalanharjun pikkubussi tulee liikennöimään uudella linjalla 115 Pispalanharjulta Keskustorille ma-la vuorovälin ollessa 30 minuuttia (lisärahoitus). 30.1.2019 Joukkoliikennelautakunnalle esitetään, että linja 115 kulkee vain vuoden loppuun 2019 eikä enää vuonna 2020. 30.1.2019 Linjan 115 liikennettä päätettiin joukkoliikennelautakunnalle tehdystä esityksestä poiketen jatkaa koko talvikauden 2019–2020 ajan.´