Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tuohtunut ratamestari kertoo, mikä on sarjakairaamistakin haitallisempaa – ja siihen ovat taas syyllistyneet sadat ihmiset: "Sama kuin ajaisi potkukelkalla hiekkaan"

Näsijärven retkiluisteluradan avaaminen Siilinkarille on ollut tänä vuonna ennätysvaikeaa, sillä esimerkiksi myrskyt ovat hankaloittaneet ensin järven jäätymistä. Nyt jatkuva lumipyry heikentää radan pintaa ja aurattavaa on jatkuvasti. Luistelurataa on tällä hetkellä avoinna yhteensä noin 4,5 kilometriä, mutta Siilinkarille asti rata ei ole vielä luistelukelpoinen. Tuohtunut Hiking Travel -yrityksen yrittäjä ja ratamestari Pekka Tyllilä sanoo, että lisäksi radalla kävelevät ihmiset ovat suuri ongelma. Hän arvioi, että tänäkin vuonna radalle on eksynyt satoja ihmisiä kävelemään. Kävely aiheuttaa lisätyötä ja tuhoaa jo valmiiksi heikkolaatuista jäätä. Radoilla on nähty tuhoa ennenkin. Aamulehti uutisoi viime viikolla Tohlopin luisteluradalla käyneestä sarjakairaajasta . –Tämä on paljon isompi ongelma kuin muuttama kairan reikä Tohlopin jäällä. Ne reiät ovat törkeitä, mutta tällainen piittaamaton liikkuminen radalla on vielä isompi ongelma. Hän lisää, että käytös on todella epäekologista, koska kävely radalla lisää suoraan hiilidioksidia ilmaan, kun rataa on taas ajettava koneilla. Osaa lumesta ei saa millään irti. –Kun pinta on epätasainen, emme voi sille mitään ennen kuin pääsemme raskaammalla koneella jäälle. Mönkijällä epätasaisuuksia ei saa millään pois. Vaikea vuosi muutenkin Vaikka asiasta muistutetaan joka vuosi, edelleen ihmiset kulkevat kengillä radalla. Tyllilä sanoo, että vääntöä kävelystä on käyty jo ainakin kymmenen vuotta. Esimerkiksi Moro teki viime helmikuussa kattavan jutun, jossa käydään läpi retkiluisteluradan säännöt. Tyllilä uskoo, että tiedotuksessa ongelman ei pitäisi olla. –Joku hyvä luistelija voisi radalla jo luistella, mutta nyt ei voi, kun siinä on sotkettua lunta. Se kitka on sama kuin ajaisi potkukelkalla hiekkaan, hän lisää. Luistelu parantaa radan pintaa, koska auraaja näkee luistelun myötä paremmin, missä aurausta tarvitaan. Nyt luistelijoita ei juuri ole radan huonon kunnon vuoksi. Tyllilä toivoo, että yksikään ihminen ei mene tallaamaan lunta radalle jalan. Talvi on ollut tarpeeksi vaikea muutenkin. –Koskaan ei ole ollut näin hankalaa talvea. Tämä on ihan omissa sfääreissään. Työtä on tänä vuonna moninkertainen määrä, joten en ehdi poliisitoimintaan radalla. Oikaisu 31.1.2019 kello 16.22. Jutusta saattoi aiemmin saada sen käsityksen, ettei Näsijärven jäälle ei ole saatu vielä lainkaan aurattua luistelurataa. Luistelurataa on tällä hetkellä avoinna noin 4,5 kilometriä, mutta Siilinkarille asti rata ei ole vielä luistelukelpoinen. 1. Rata on tarkoitettu ensisijaisesti luistelua varten. 2. Muu liikunta on sallittua, jos siitä ei koidu haittaa luistelulle. Auraamattomalla tai märällä radalla ei saa liikkua, niin että sille jää jälkiä, koska ne voivat jäätyä ennen auraamista. Muiden kuin luistelijoiden tulee käyttää aivan radan oikeaa reunaa. Koirat on sallittu, kunhan ne ovat tarpeeksi lyhyessä hihnassa ja omistajan hallinnassa. Sekä luistelijan että kävelijän pitää liikkua koiran kanssa siten, että koira kulkee aivan radan oikeassa reunassa. Jätökset pitää kerätä! 3. Luisteluradalla noudatetaan oikeanpuoleista liikennettä: Luistele oikealla puolella rataa, väistä vastaantulijaa oikealle ja ohita samaan suuntaan kulkevat vasemmalta. Ota huomioon radan kunto, halkeamat tai muut luistelua haittaavat epätasaisuudet arvioidessasi omaa ja muiden luistelijoiden tilan tarvetta. 4. Auraustraktoria ja Siilinkarin kotakahvion huoltoliikennettä tulee väistää riittävästi. Erityisesti auraustraktorin kulkusuunnassa vasen puoli on vaarallinen ja sillä puolella minimi väistämisetäisyys on 2 metriä. 5. Jäätyvän radan pintaa ei saa rikkoa. Radalla saattaa olla jäätyviä vesilätäköitä. Ne pitää väistää. 6. Radalla liikkumisen pitää olla johdonmukaista. Älä poukkoile tarpeettomasti radalla puolelta toiselle. Älä pysähdy syyttä äkkinäisesti varmistamatta, että sinulla on siihen riittävästi tilaa muilta liikkujilta. Väistä muita tarvittaessa hyvissä ajoin. 7. Liikuttaessa ryhmässä ei saa käyttää edes puolta radan leveyttä. Ryhmää ohittaville pitää olla tilaa ”keskiviivaa ylittämättä”. Suosittelemme liikkumaan maksimissaan parijonossa. 8. Jos pysähdytään juttelemaan, evästauolle kuvaamaan tms. radan varteen, niin tulee mennä radan oikeaan reunaan. 9. Älä roskaa radalla (radan kummastakin päästä löytyy roskiksia). 10. Jos aikuisilla on mukana lapsia, niin he vastaavat siitä, että lapsetkin ymmärtävät ratasäännöt. 11. Suosittelemme kypärän ja polvisuojien käyttämistä. 12. Lapsien kuljettamiseen suosittelemme vaunuja/rattaita. Niissä lapsi on mahdollisessa törmäystilanteessa paremmin turvassa (korkeammalla ja suojattuna) kuin jään pinnassa avoimessa pulkassa. 13. Ratamestarin ja muun radan ylläpitohenkilökunnan antamia tilannekohtaisia ohjeita on noudatettava.