Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Koulu kuormittaa yläkoulu-ikäisiä liikaa: "Pahimmillaan olen kantanut kahtatoista kiloa selässäni kotiin"

Yläkoulu-ikäisen normaali koulupäivä kestää keskimäärin kuusi tai seitsemän tuntia, joista suurin osa vietetään lukuaineiden parissa. Koulupäivän jälkeen töitä riittää vielä vapaa-ajallakin tehtäväksi ja pahimmassa tapauksessa nuorelle voi kasautua niin paljon koulutöitä, että kaikki vapaa-aika menee niiden parissa. Pitkän koulupäivän jälkeen on inhottava mennä kotiin, kun tietää, että edessä on monta tuntia koulutöiden kanssa puurtamista. Repun paino selässä muistuttaa, että töitä on jatkettava hetimmiten, tai vapaa-aika jää hyvin vähäiseksi. Ja jos joku nyt miettii: pahimmillaan olen kantanut reilua kahtatoista kiloa selässäni kotiin. Eli mitä töitä koulupäivän jälkeen sitten on vielä tehtävä? Ensinnäkin joka päivä annetaan kotiläksyjä useista eri aineista. Näiden parissa menee tilanteen mukaan aikaa puolesta tunnista kolmeen tuntiin. Toisekseen useimmille viikoille sattuu myös esitelmiä, kokeita, kirjojen lukemista tai muuta ylimääräistä pelkkien läksyjen lisäksi. Näidenkin parissa menee useampi tunti. Esimerkiksi seitsemännellä luokalla jouduin kerran valvomaan yhteen asti koulutyön parissa. Seuraavana aamuna herätys oli kuudelta, jotta ehtisin kahdeksaksi kouluun. Yöunet jäivät siis vajaan viiden tunnin pituisiksi. Seuraavan päivän koulupäiväkin oli pidempi kuin yöuneni. Kaikista koulutöistä yhteensä aiheutuu niin paljon stressiä, että se on tämän ikäiselle aivan liikaa. Ymmärrän toki, että lukuvuoden aikana on opittava tietyt asiat ja niiden ymmärtäminen on testattava. Ymmärrän myös sen, että opettajien voi olla vaikea ottaa muita aineita sekä niiden tuomia työmääriä huomioon. Ratkaisuna tähän ongelmaan ehdotan eri aineiden töiden yhdistämistä. Esimerkiksi maantiedon ja historian projekteja tai esseitä voisi yhdistää, ja ne vaikuttaisivat molempien aineiden numeroihin. Koulussa pitäisi olla myös vaihtoehtoisia koemuotoja, mutta näitä on ollut vain muutamissa aineissa. Tällaisia vaihtoehtoisia koemuotoja ovat muun muassa kotikoe, jossa kokeen saa tehdä kotona, tai lunttilappukoe, jolloin kokeeseen saa ottaa tietyn pituisen lunttilapun mukaan. On myös kohtuutonta, että osa isoista projekteista annetaan pelkästään kotona tehtäväksi. Luulevatko opettajat, että me oppilaat haluamme tai pystymme käyttämään koulutöihin kaiken vapaa-aikamme? Kaikkien pitäisi kuitenkin muistaa, että loppujen lopuksi yläkoulu-ikäisetkin ovat vielä lapsia, joilla on oikeus omaan vapaa-aikaan sekä muuhun tekemiseen. Kirjoittaja on Tampereen kansainvälisen koulu (FISTA) 8C-luokan oppilas. Aamulehti julkaisee koulujen sanomalehtiviikolla erityisesti lasten ja nuorten mielipidekirjoituksia.