Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Ranta-Tampellan kanavan yli rakennetaan veistokselliset, epäsymmetriset sillat – Siltojen kaartuvat kyljet heijastavat valoa

Tampereen kaupunki ja Kreate ovat solmineet sopimuksen Ranta-Tampellan kanavan yli rakennettavista silloista. Urakkahinta on noin 3,1 miljoonaa euroa. Urakkaan kuuluvat Ranta-Tampellan sillan, Warkaanlahdensillan, Myllysaarensillan, Paasikivenkadun tukimuurin sekä Paasikivenkadun rakentaminen. Sillat ylittävät Ranta-Tampellaan rakennettavan kanavan. Tavoitteena on rakentaa ranta-alueesta elämyksellinen ja luoda pysähtymisen paikkoja veden äärelle. Ranta-Tampellan silta ja kevyelle liikenteelle tarkoitettu Warkaanlahdensilta muodostavat itäpäästään yhtenäisen betonirakenteen, joka haaroittuu kahdeksi sillaksi. Geometrisiä muotoja Veistoksellisiksi ja epäsymmetrisiksi suunniteltujen siltojen muotoon ovat vaikuttaneet kanavarantojen luonne-erot. Länsirannalla sillan läheisyydessä sijaitsevat rantamuuri ja korkeat rakennukset, kun taas itärannalla sillat nousevat veteen laskeutuvan portaikon ja loivan rantaluiskan välistä. Siltojen kaartuvien kylkien on tarkoitus heijastella päiväsaikaan vedenpinnan välkettä ja yöaikaan niitä korostetaan valaistuksella. –Kohteessa on betonirakentamisen monimuotoisuutta, pintojen epäsymmetriaa ja geometrisiä muotoja, mikä vaatii vahvaa muottiteknistä osaamista, kertoo Kreaten Sillanrakentaminen ja -korjaus -yksikön johtaja Sami Rantala . Kreate on toteuttanut useita erikoisosaamista vaativia, palkittuja siltoja. Suomen Rakennusinsinöörien Liiton (RIL) tunnustuspalkinnon ovat saaneet Isoisän silta Helsingissä, Heikinkadun alikulkusilta Oulussa sekä Ylisoutajan silta Joensuussa. Vuoden 2018 lopussa puolestaan valmistui erikoispitkä Jännevirran silta Siilinjärvellä. Ranta-Tampellan sillat on yksi Petoke-projektin pilottihankkeista. Petoke on Liikenneviraston (nykyinen Väylävirasto), Infra ry:n, VTT:n ja 19 kaupungin yhteinen tutkimus- ja kehitysprojekti. Tavoitteena on kehittää rakennushankkeiden perinteisiä toimintamalleja. Näin pyritään parantamaan hankkeiden toteutusta ja tuottavuutta.