Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Sunnuntaipysäköinti Tampereen ydinkeskustassa maksaisi saman verran kuin lasi limsaa – pysäköinnistä käytävää keskustelua värittävät mielikuvat

Pitkällä tähtäimellä Tampereen on tarkoitus olla hiilineutraali. Lyhyemmällä tähtäimellä tavoitteena on saada talous tasapainoon, pitää asumisen hinta kohtuullisena ja kasvattaa joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn osuutta kaikesta liikkumisesta. Ydinkeskusta on oltava saavutettavissa kaikilla kulkumuodoilla. Tähän kokonaisuuteen liittyvät ensi tiistaina yhdyskuntalautakunnassa päätettävät muutokset pysäköintinormiin ja -maksuihin. Pysäköintinormia ollaan lieventämässä niin, että asuntoyhteisöiltä ei edellytetä niin paljon autopaikkarakentamista kuin nykyään ja maksullisen pysäköinnin hintaa ollaan korottamassa. Tampereella joukkoliikenteen selkärangaksi on tulossa ratikka. Koska henkilöautoliikenteen ajatellaan vähenevän, rakennusliikkeet sekä opiskelija-, vuokra- ja erityisasumista järjestävät yhteisöt vaativat, että autopaikkojen määrää rakentamiseen liittyen pitäisi vähentää. Pysäköinnin järjestäminen rakenteellisena esimerkiksi maan alle lisää asumisen hintaa erityisesti tiiviisti rakennetuilla alueilla. Tällä hetkellä Tampereella on alueita, joissa taloyhtiöillä ei ole tarpeeksi pysäköintipaikkoja. Niinpä kaupunki on myöntänyt lupia asukaspysäköintiin katujen varrelta. Kun kadut ovat täyttyneet asukkaiden paikoista, ovat yritykset huolestuneet siitä, että asiakkaille ja työntekijöille ei ole enää paikkoja. Yritysten näkökulmasta on tärkeää, että pysäköintiajat ovat rajallisia, jolloin vaihtuvuus ja asiakasvirta kasvavat. Tampereen talouden tasapainottamiseen liittyen nostetaan joukkoliikenteen ja pysäköinnin maksuja. Kaupunki maksaa molemmista edelleen osan. Ne sadat tuhannet eurot, joita pysäköintimaksuista on valtuuston linjauksen mukaisesti saatava lisää, kerätään esimerkiksi asukas- ja yrityslupien sekä reuna-alueiden kadunvarsipysäköinnin hintoja nostamalla. Samalla otetaan käyttöön sunnuntaipysäköintimaksu, joka on suuruudeltaan puolet arkipysäköinnistä. Kaupan aukioloaikojen vapauduttua moni liike on auki myös sunnuntaisin. Jotta asiakkaat löytäisivät helposti parkkipaikan myös silloin, sellaiset toimet ovat tarkoituksenmukaisia, joilla varmistetaan riittävä pysäköintikierto. Moni autoilija pitää pysäköintimaksujen korotuksia kohtuuttomina. Pääsääntöisesti keskustelua värittävät mielikuvat. Ydinkeskustassa eli ykkösvyöhykkeellä pysäköintimaksua ei olla nyt korottamassa. Kakkos- ja kolmosvyöhykkeillä pysäköintimaksu nousee 20–40 senttiä tunnissa. Kahden tunnin sunnuntaipysäköinti ydinkeskustan kadunvarressa maksaa saman verran kuin lasi Coca-Colaa. Jos perhe jättää ravintolareissun pysäköintimaksun takia tekemättä, niin useimmissa tapauksissa päätös ei perustu järkeen. Tampereen keskusta on koko seudun olohuone. Sinne on päästävä sujuvasti millä tahansa kulkumuodolla, muttei hintaan mihin hyvänsä. Lisäys 27.1. klo 10.57: Lisätty tieto siitä, että ydinkeskustan pysäköintimaksua ei olla korottamassa. Kirjoittaja on kaupunkiympäristön palvelualueesta vastaava Tampereen apulaispormestari (kok.) Tampereella…joukkoliikenteen…selkärangaksi on…tulossa ratikka. Yritysten näkö-…kulmasta on tärkeää,…että pysäköintiajat…ovat rajallisia.