Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Ensi talvena linja-autovuoro saattaa huristaa ensimmäistä kertaa Rantatunnelin läpi – Tällaisia muutoksia Tampereen bussilinjoihin on suunnitteilla: yksi linja aiotaan lakkauttaa kokonaan

Tampereen seudun joukkoliikenne julkisti suunnitelmiaan ensi talvikauden linjamuutoksista. Yhtenä ehdotuksena oli uusi bussilinja numero 36, jonka reitti kulkisi Rantatunnelin läpi. Linja numero 36 kulkee arkisin ja helpottaisi erityisesti työmatkaliikennettä Taysiin. Koko reittiin menee suunnitelmien mukaan 20–25 minuuttia ilman ruuhkaa. Tampereen kaupungin joukkoliikenteen suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen kertoo, että nykyisellään vastaavat reitit vievät matka-aikaa 35–40 minuuttia, joten uusi linja olisi parhaimmillaan vartin nopeampi. Säästö tulee siitä, että linja ei pysähdy Santalahden ja Tamkin välillä ollenkaan. Ongelmia reitillä saattaa aiheuttaa se, että Rantatunneli joudutaan sulkemaan melko usein, viime aikoina päivittäin. –Se ongelma meillä tässä on. Onneksi sulkemiset ovat olleet enimmäkseen länteen päin, mikä taas ei haittaa Taysiin päin menevää työmatkaliikennettä. Emme ole suunnitelleet asiaa loppuun asti, mutta todennäköisesti linjalle täytyy suunnitella riittävä varoaika, jotta bussi ehtii aina seuraavalle vuorolle. Tampereen kaupungilta toivotaan, että ainakin osa yksityisautoilijoista siirtyisi uuden bussilinjan kyytiin. –Yhdellä bussilinjalla ei vielä voida kauheasti vaikuttaa tunnelin ruuhkiin, mutta tämä on yksi avaus siihen suuntaan. Vuonna 2021 valmistuva ratikka on yksi tekijä, jolla ruuhkilta vältytään, Häyrynen sanoo. Matkustajamäärät kasvussa Tampereen seudun joukkoliikenteeseen suunnitellaan talvikaudelle 2019–2020 muitakin muutoksia. Linjamuutoksista päätetään joukkoliikennelautakunnassa keskiviikkona 30. tammikuuta. Muutokset astuvat voimaan 8. elokuuta 2019. Suunnitelman mukaan linja 115 jatkaisi Pispalassa liikennöintiä ainakin vuoden 2019 loppuun asti. Linja turvaa Tampereen kaupungin myöntämä rahoitus. Linja 37 lakkautetaan kokonaan ja korvataan linjoilla 14, 25 ja 29. Häyrynen kertoo, että linjalla on ollut suuria vaikeuksia pysytellä aikataulussa. Ongelman ratkaisemiseksi linjalle olisi pitänyt ostaa yksi uusi bussi. –Muita vuoroja muokkaamalla pystymme kuitenkin tarjoamaan paremman palvelutason Koilliskeskuksessa, Jankassa ja Hakametsässä emmekä kuluta enempää rahaa. Useiden linjojen vuorovälit tihentyvät kasvaneiden asukasmäärien takia. Tampereen kaupungin joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat Häyrysen mukaan kasvaneet jatkuvasti. Esimerkiksi linjan 3 vuorovälit vaihtuvat arkisin kymmenestä 7,5:een minuuttiin ja viikonloppuisin 12:sta kymmeneen. –7,5:den minuutin vuoroväli on kuitenkin laskennallinen, käytännössä joka toinen bussi lähtee seitsemän ja joka toinen kahdeksan minuutin välein, Häyrynen huomauttaa. Tesoman ja Haukiluoman asukasmäärän kasvun takia linjan 8 sunnuntaivuoroja lisätään, ja vuorovälit vaihtuvat 30:stä minuutista 20:een. Kangasalta pääsee jatkossa töihin Tampereelle myös sunnuntaiaamuisin, kun linjalle 42 lisätään vuoroja. Pysäkkitilasta puutetta Joukkoliikenteessä on jo parin vuoden ajan ohjattu bussiliikennettä pois Hämeenkadulta. Talvikaudella 2019–2020 myös linja 14 siirtyy ajamaan Satakunnankatua pitkin. Häyrysen mukaan tämä johtuu siitä, että Hämeenkadulla on puutetta pysäkkitilasta. –Esimerkiksi Hämeensillan ja Koskipuiston kohdalla ei mahdu montaa bussia yhtä aikaa pysäkille. Se hidastaa liikennettä, kun bussin täytyy odottaa pysäkille pääsyä. Lisäksi muutoksille ennakoidaan tulevaa raitiovaunuliikennettä. Keskustorilla bussit pysähtyvät omiin syvennyksiinsä, mutta muuten ne pysähtyvät niin sanotuille ajoratapysäkeille ratikkakiskoille. –Sen takia bussiliikennettä Hämeenkadulla säännöstellään, Häyrynen sanoo. Uusi linja 36 liikennöi arkisin välillä Lentävänniemi–Tays. Linja 37 lakkautetaan ja korvataan linjoilla 14, 25 ja 29. Linjan 14 reitti muuttuu välille Pere-Ratina-rautatieasema-Finlayson-Lielahti-Ryydynpohja-Reuharinniemi. Linja kulkee Satakunnankatua pitkin. Linjan 25 reitti siirtyy Sammonkadulta Kalevantielle, ja päätepysäkki siirtyy Jankasta Koilliskeskukselle. Linjan 29 päätepysäkki siirtyy Koilliskeskukselta Rissoon. Linjan 5 päätepysäkki on molempiin suuntiin mennessä Arvo Ylpön kadulla. Linja 15 alkaa liikennöidä Sorinaukion ja Ratinan kautta jo kesällä 2019. Linjalla 32 ajetaan jatkossa Soukanpuistoon. Linjojen 3, 8, 17, 40, 42 ja 50 vuoroja lisätään. Linjalla 74 liikennöi jatkossa vain aamuisin. Linja 115 jatkaa vuoden 2019 loppuun. Kommentoi linjamuutoksia 30. tammikuuta asti täällä . Palautelomake on tiedotteen alalaidassa.