Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Lähijuna voi toimia, jos VR saa kaukojunat kulkemaan aikataulussa – nyt Tesomalle junaseisaketta rakentamaan

Liikenne- ja viestintäministeriö valitsi keskiviikkona kolme aluetta uuteen alueellisen raideliikenteen pilottikokeiluun. Pirkanmaa ja Tampereen kaupunkiseutu otettiin mukaan. "Itseoikeutetusti" on tässä tapauksessa ehkä sopivin sana kuvaamaan ministeriön päätöksen luonnetta. Tampere on sijaintinsa ja infrastruktuurinsa ansiosta jo nyt eräänlainen Suomen rautatiepääkaupunki. Tampereen seutu myös kasvaa ja tiivistyy koko ajan. Etenkin töissä käyville tarvitaan lisää sujuvia yhteyksiä ja mahdollisuuksia kulkea muullakin kuin yksityisautolla. Tänä päivänä kansalaiset haluavat jo tehdä omia ilmastotekojaan. Yhteiskuntaa suunnittelevien julkisten toimijoiden on luotava siihen entistä parempia mahdollisuuksia. Pohjatyötä lähijunaliikenteen mahdollistamiseksi on tehty Pirkanmaan maakuntakaavoituksessa. Siksi toiveissa on, että ensimmäiset käytännön tulokset nähtäisiin jo tämän vuoden loppuun mennessä. Tosin esimerkiksi lähijunavuorojen aloittaminen Tampereen keskustasta Tesoman ja Nokian suuntaan edellyttää muutakin kuin aikarakojen löytämistä. Tesomalle pitää rakentaa seisake. Tärkeintä onkin saada hanke alkuun niin, että junavuoroihin voi alusta alkaen luottaa. Paljon menee pilalle, jos ensimmäiset käyttäjät kokevat pettymyksen ja "äänestävät sen jälkeen autonrenkaillaan". Tämänhetkisestä kaukojunaliikenteestä löytyy varoittava esimerkki. VR ei ole tänäkään talvena saanut kaukojunaliikennettä kulkemaan aikataulujen mukaan. Sen ovat saaneet huomata lukuisat Tampereelta tiuhaan Helsingissä käyvät matkustajat. VR:n yksinoikeudet junaliikenteessä ovat väistymässä. Alueraidehanke alustaa sopivasti myös edessä olevaa kilpailun vapauttamista. Kilpailun avaaminen ja raideliikenteen yksityistäminen ovat tuottaneet maailmalla pettymyksiäkin. Britanniaa pidetään malliesimerkkinä siitä, millaisia vaikeuksia voi tulla eteen, kun muutos toteutetaan nopeasti ja radikaalisti. Suomessa tärkeintä on lisätä raidekapasiteettia. Etenkin pääradan kolmas raide ja uusia kiskoja muihinkin suuntiin Tampereelta olisi tarvittu valtion talousarvioon jo vuosia sitten. Viime vuosikymmenellä kehitetty Tampereen matkakeskuskonseptikin voidaan elvyttää, jos tavaraliikenteelle tärkeä järjestelyratapiha siirretään Viinikasta etelämmäs.